Annons

Så lockar techbolagen kvinnliga programmerare

Hanna Pettersson och Sandra Hindskog är grundare till Technigo.
Hanna Pettersson och Sandra Hindskog är grundare till Technigo. Foto: Malin Larsson
Få kvinnor arbetar som utvecklare och många av dem vittnar i #tekniskt fel om otrevliga upplevelser på arbetsplatsen. Grundaren av Tjejer Kodar tipsar bolagen om hur de får in fler kvinnor som programmerar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt medlemsorganisationen IT- och telekomföretagen utgör kvinnor 28 procent av de som arbetar i hela branschen och 20 procent bland systemutvecklare.

Technigo är en tolv veckor lång kurs som tar in folk som redan har kompetens inom olika områden och utbildar dem i programmering. Grundarna Hanna Pettersson och Sandra Hindskog ligger även bakom kursverksamheten Tjejer Kodar, men Technigo är till för vem som helst och har en anonym ansökningsprocess. Ändå består deras första kursomgång till 88 procent av kvinnor.

Läs mer: De driver Tjejer Kodar – nu startar de programmeringsskolan Technigo

“Vi har ganska aktivt valt att byta taktik för hur man pratar om teknik och program för att locka en helt annan publik. Inom techindustrin är det generellt ett stort problem att man ofta pratar om teknik som något svårt, nördigt och otillgängligt”, säger Hanna Pettersson.

Hon menar att den kommunikationen ofta lockar en homogen grupp och skapar ensidiga arbetsplatser. Men det kan vara svårt för företag att bryta gamla vanor. För att få in fler kvinnor eller folk utanför den typiska arbetsgruppen på techföretag rekommenderar Hanna Pettersson att utvärdera hur man kommunicerar ut programmeringsyrket.

"Positionera det som ett kreativt verktyg och fokusera på vad man bygger och skapar. Det lockar inte bara kvinnor utan en annan stor publik också."

Läs även: #teknisktfel: Branschen måste rannsaka sig själv – eller förlora kompetens

Hon rekommenderar också att byta ut bilder som ska representera livet som programmerare.

“Det är ofta massa kod på en skärm. Använd andra typer av bilder, och visa upp andra personer på kontoret", säger hon och fortsätter:

“Lyft fram de ni vill locka, även när ni till exempel ordnar event eller är på konferenser. Och inte bara kvinnor utan personer med olika typer av bakgrunder."

Hanna Pettersson menar också att bolag kan ta inspiration från Technigos ansökningsprocess. Den var helt anonym och baserades på bland annat ett test där de ansökande skulle bygga en hemsida och en skriftlig ansökan.

“De bedömdes bara på en skriftlig ansökan och prestation och vi tycker att det fungerade jättebra."

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies