Hoppa till innehållet

Så mycket är Zound värt för Marshall

Hörlursföretaget Zound Industries fick i oktober klart ett avtal med brittiska Marshall. Nu står det klart vad affären kostade Zound.  

Zound Inudstires vd Pernilla Ekman.
Zound Inudstires vd Pernilla Ekman.Foto: Di/Press

I oktober stod det klart att hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries nått en förlängning av avtalet med brittiska Marshall.

Då meddelades att den brittiska gitarrförstärkartillverkaren också skulle investera i Zound, till en nivå motsvarande fem procent av det svenska bolaget.

Läs mer: Zound Industries säkrar nytt jätteavtal 

Enligt handlingar hos Bolagsverket har Marshall nu tilldelats drygt 430 000 aktier för 158,50 kronor styck till ett totalt värde av nästan 68,3 miljoner kronor, i en nyemission.

Det innebär att Zound nu värderas till 1,37 miljarder kronor i affären. 

I och med avtalet får Marshall också ta del av Zounds framtida vinster. Under 2017 redovisade bolaget en vinst på 60,6 Mkr med en vinstmarginal på 5,7 procent. 

Avtalet med Marshall, som innebär att Zound kommer fortsätta tillverka högtalare och hörlurar under Marshalls varumärke samt distribuera dem, sträcker sig fram till 2033 och är viktigt för Zound.

"Med avtalet på plats kan vi nu verkligen fortsätta med vår uppskalning och det ger oss möjligheten att planera på lång sikt", sade Zounds vd, Pernilla Ekman, i en kommentar när avtalet var klart.

Enligt utdrag ur bolagets budget för 2018 skulle hörlurar och högtalare under Marshalls varumärke stå för hela 88 procent av Zound Industries försäljning under förra året. Resterande försäljning står bolagets andra varumärke, Urbanears, för.

Zound har dragits med en infekterad ägarstrid under 2018 mellan storägaren Tommy Jacobson och grundaren Konrad Bergström. I augusti förra året valde Konrad Bergström att sälja en del av sitt innehav i bolaget till Tommy Jacobson. 

Trots det verkar Konrad Bergström fortfarande vilja vara med och styra bolaget. Under en extra bolagsstämma i december valdes den tidigare Poolia-vd:n Monika Elling in i styrelsen med majoritet.

Läs mer: Kritiserad chef tar plats i Zound 

Konrad Bergström tillsammans med storägarna Telia och Times Investors INVE B -1,44%Dagens utveckling ville också ha in förre Spotifytoppen Jonathan Forster, men det förslaget fick de inte igenom. 

Innan Marshall kom in som ägare i Zound ägde Konrad Bergström, enligt Zounds bolagshandlingar, 3,8 procent av bolaget. Time Investors ägde 9,6 procent och Telia hade 12,6 procent.

Tommy Jacobson kontrollerade runt 19 procent genom en handfull bolag. Men han har kontroll över fler röster genom fullmakt från mindre ägare, visar handlingar från Bolagsverket.

2016 rapporterade Di Digital att Zound planerade en börsnotering. I höstas sade bolagets vd Pernilla Ekman till SvD att en notering bör ske inom två år. 

Ägarstriden och Marshallavtalet kan ha varit bromsklossar för en notering för Zound. Med båda problemen undanröjda kan det innebära att noteringen nu blir aktuell i närtid.

Läs mer: Konrad Bergström ger sig – Zounds ägarstrid är över

Di Digital har sökt Zound Industries för en kommentar.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera