Hoppa till innehållet

Så mycket pengar finns att hämta i e-sporten

E-sportens tillväxt har bara börjat. Inom de närmsta fyra åren kommer marknaden ta fart ordentligt och omsätta tiotals miljarder, enligt en ny undersökning från konsultbolaget PwC.

Christian Käfling, konsult och ansvarig för PwC:s rådgivning inom media & underhållning.
Christian Käfling, konsult och ansvarig för PwC:s rådgivning inom media & underhållning.

14,2 miljarder kronor. Så mycket kommer den globala e-sporten att omsätta om fyra år, enligt rådgivningsföretaget PwC:s nya rapport Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022.

Undersökningen, som baseras på 19 års data från 53 länder, siar om att e-sporten kommer växa med över 150 procent fram till år 2022. Det är en årlig global tillväxt på drygt 20 procent.

Den största anledningen till e-sportens starka tillväxt är att spelbranschen, som levererar spelen som det tävlas i, går som tåget, enligt Christian Käfling, konsult och ansvarig för PwC:s rådgivning inom media & underhållning.

”Det är nu det händer, nu kan det smälla till inom e-sport. Tv-spelsmarknaden fortsätter att växa starkt och när man lägger till det sociala i att spela i lag och över kontinenter så har man ett koncept som intresserar väldigt många”, säger han.

Även om spelbranschen går starkt kan en flopp sänka en mindre spelutvecklare. Men e-sporten är inte lika känslig. Därför är det också en relativt säker investering, menar Christian Käfling.

Läs mer: Activision Blizzard söker svenskt e-sportlag: "Skandinavien är en viktig marknad" 

”E-sport som fenomen kommer överleva enskilda spelfloppar, man kan ju bara byta spel men köra vidare med sporten”, säger han.

Pengarna i e-sport kommer framför allt från sponsring, mediarättigheter, reklam och biljetter. Enligt PwC:s undersökning omsatte e-sporten 5,5 miljarder 2017 och är en ökning med nästan 44 % från 2016. Anledningen till ökningen är till mångt och mycket att snabbt internet nu tagit sig till fler länder med stor befolkning, säger Christian Käfling på PwC.

”Internet växer och snart finns det bra hastighet överallt. Det är en viktig förutsättning att allt fler får snabba hastigheter och därmed kan ta del av e-sporten, som ju väcker stort engagemang. Dessutom finns fler och fler föregångare som visar publiken och spelare att man kan leva på e-sport”, säger han.

Enligt rapportens författare är en annan anledning till att e-sporten kommer explodera att den lyckas fånga unga människor som kan komma att bli konsumenter under en längre tid. När traditionella sporter tampas med att konsumenterna och tittarna blir äldre, ser e-sportens tillväxt mycket bra ut.

Läs mer: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige” 

Men det gör också att klubbar inom traditionell sport börjat snegla mot e-sporten för att ta del av intresset. 

”Vanlig sport närmar sig e-sporten och många stora klubbar skaffar e-sport-lag och ordnar e-sportmatcher. Man bygger intresse långsiktigt för den vanliga sporten om man går in i e-sport och når ännu fler”, säger Christian Käfling.

Sverige ligger enligt PwC bra till när det kommer till möjligheterna att få en del av e-sportpengarna framöver. Bara branschen fortsätter leverera spelen så kommer e-sporten också att utvecklas bra, menar Christian Käfling.

”Dels har vi ett antal riktigt duktiga lag och spelare som är världsstjärnor. Dessutom har vi många duktiga spelutvecklare. Det kan få en snöbollseffekt, men vi måste framför allt fortsätta leverera kvalitet”, säger han.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera