14,2 miljarder kronor. Så mycket kommer den globala e-sporten att omsätta om fyra år, enligt rådgivningsföretaget PwC:s nya rapport Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022.
Undersökningen, som baseras på 19 års data från 53 länder, siar om att e-sporten kommer växa med över 150 procent fram till år 2022. Det är en årlig global tillväxt på drygt 20 procent.
Den största anledningen till e-sportens starka tillväxt är att spelbranschen, som levererar spelen som det tävlas i, går som tåget, enligt Christian Käfling, konsult och ansvarig för PwC:s rådgivning inom media & underhållning.
”Det är nu det händer, nu kan det smälla till inom e-sport. Tv-spelsmarknaden fortsätter att växa starkt och när man lägger till det sociala i att spela i lag och över kontinenter så har man ett koncept som intresserar väldigt många”, säger han.
Även om spelbranschen går starkt kan en flopp sänka en mindre spelutvecklare. Men e-sporten är inte lika känslig. Därför är det också en relativt säker investering, menar Christian Käfling.
Läs mer: Activision Blizzard söker svenskt e-sportlag: "Skandinavien är en viktig marknad"
”E-sport som fenomen kommer överleva enskilda spelfloppar, man kan ju bara byta spel men köra vidare med sporten”, säger han.
Pengarna i e-sport kommer framför allt från sponsring, mediarättigheter, reklam och biljetter. Enligt PwC:s undersökning omsatte e-sporten 5,5 miljarder 2017 och är en ökning med nästan 44 % från 2016. Anledningen till ökningen är till mångt och mycket att snabbt internet nu tagit sig till fler länder med stor befolkning, säger Christian Käfling på PwC.
”Internet växer och snart finns det bra hastighet överallt. Det är en viktig förutsättning att allt fler får snabba hastigheter och därmed kan ta del av e-sporten, som ju väcker stort engagemang. Dessutom finns fler och fler föregångare som visar publiken och spelare att man kan leva på e-sport”, säger han.
Enligt rapportens författare är en annan anledning till att e-sporten kommer explodera att den lyckas fånga unga människor som kan komma att bli konsumenter under en längre tid. När traditionella sporter tampas med att konsumenterna och tittarna blir äldre, ser e-sportens tillväxt mycket bra ut.
Läs mer: Investeraren: ”Vi är bara i början av e-sporten i Sverige”
Men det gör också att klubbar inom traditionell sport börjat snegla mot e-sporten för att ta del av intresset.
”Vanlig sport närmar sig e-sporten och många stora klubbar skaffar e-sport-lag och ordnar e-sportmatcher. Man bygger intresse långsiktigt för den vanliga sporten om man går in i e-sport och når ännu fler”, säger Christian Käfling.
Sverige ligger enligt PwC bra till när det kommer till möjligheterna att få en del av e-sportpengarna framöver. Bara branschen fortsätter leverera spelen så kommer e-sporten också att utvecklas bra, menar Christian Käfling.
”Dels har vi ett antal riktigt duktiga lag och spelare som är världsstjärnor. Dessutom har vi många duktiga spelutvecklare. Det kan få en snöbollseffekt, men vi måste framför allt fortsätta leverera kvalitet”, säger han.