Hoppa till innehållet

Så rik blir han på Smart Eyes börsdebut

Det blev en succénotering för ögonstyrningsbolaget Smart Eye då aktien rusade med nästan 40 procent. Samtidigt blev bolagets ägare och vd Martin Krantz en mycket rikare man och värdet på hans aktier ökade med över 10 miljoner kronor.

Smart Eyes vd Martin Krantz.
Smart Eyes vd Martin Krantz.Bild: Smart Eye

På onsdagen noterades ögonstyrningsbolaget Smart Eye på Stockholmsbörsens First North-lista. Noteringen blev en succé. Teckningskursen var satt till 46 kronor och aktien har vid lunchtid på onsdagen rusat med nästan 40 procent till 63 kronor.

”Det är jättekul. Det var en rejäl skjuts uppåt som aktien fick”, säger Martin Krantz, vd på Smart Eye.

Läs mer: Ögonstyrningsbolaget går mot börsen

Tack vare börsnoteringen har Martin Krantz också blivit en rikare man. Han äger 830 000 aktier, motsvarande strax över 8 procent av bolaget, och värdet på hans aktier ökat med över 10 miljoner kronor jämfört med teckningskursen.

I samband noteringen genomförde Smart Eye en nyemission och då tecknade Martin Krantz sig för 100 000 nya aktier.

Smart Eye har utvecklat en teknik som med hjälp av kameror placerade på exempelvis instrumentbrädan i en bil analyserar förarens ögonrörelser. Bolaget grundades 1999 av Martin Krantz och hans pappa Mats Krantz.

”Det har varit en lång resa”, kommenterar vd:n Martin Krantz.

Läs mer: Tobii ökar insatsen inom spel, VR och självkörande bilar

Smart Eye har överlevt två krascher då många små bolag i techbranschen strök med: IT-bubblan i början av 2000-talet och finanskrisen 2008.

”Vi utvecklade tidigt system som användes av forskare, redan 2001 började vi sälja sådana system, och det är det som vi har levt på under de här åren”, säger Martin Krantz.

Pengarna som Smart Eye får in vid noteringen ska användas till investeringar i marknadsföring, försäljning och teknik. Han berättar att det är först under de senaste tre åren som bolagets affärer inom fordonsindustrin tagit fart.

”Att fordonsindustrin tagit sådan fart är det stora skälet till att vi gör den här börsintroduktionen så att vi kan få in pengar och satsa.”

Läs mer: Streamingbolaget går till börsen

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera