Hoppa till innehållet

Så ritar EQT:s miljardsatsning om tech-Sverige

Ett dreamteam av tech-profiler. Egna databaser för att bevaka sektorn. Och rekordhöga 4,6 miljarder i första fonden. EQT Ventures är ett storslaget, högteknologiskt experiment i hur institutionellt kapital ska nå Europas unga teknikbolag.

Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital.

I helgen kunde Di Digital avslöja detaljerna kring en av tech-sektorns största snackisar. Trots kraftiga förseningar och kalla handen från tre pensionsjättar, är EQT Ventures i hamn med sin rekordstora bamsefond på 4,6 miljarder kronor.

Läs mer: Nybilade EQT Ventures tar in 4,6 miljarder kronor

Satsningen är inget annat än sensationell. Aldrig tidigare har ett svenskt riskkapitalbolag samlat ihop så mycket pengar till en fond som ska investera i startups. Aldrig tidigare har en så ambitiös struktur byggts upp för att göra det, vare sig det gäller teamet med sina tech-profiler och den tekniska strukturen. Plötsligt styr Wallenbergarna över Sveriges största riskkapitalbolag på startupmarknaden.

Plötsligt styr Wallenbergarna över Sveriges största riskkapitalbolag på startupmarknaden.

Insatserna är skyhöga.

Ingen vet ännu om EQT Ventures blir en Tesla – eller tech-världens Vasaskepp. För EQT är det givetvis en fantastisk tillgång att ha EQT Ventures vid sin sida när man ska investera i en framtid som blir allt mer digital. Frågan är om det blir en bra affär för investerarna. Vad händer om apparaten visar sig vara dyr och tungrodd? Vad händer om man plöjer ner sina första miljarder – och sedan bevittnar en ny it-krasch?

Erfarna tech-investerare som Skandia, Tredje AP-fonden och Sjätte AP-fonden har alla valt att ”vänta och se” när det gäller EQT Ventures. De ser teamet som oprövat och väljer alla att investera i Northzones åttonde fond istället.

Läs mer: Så stor blir Northzones nya rekordfond

EQT Ventures ser därmed ut att behöva förlita sig extra mycket på utländska finansiärer. En av dem är EU:s European Investment Fund.

Några av de svenska investerarna är: Investor och SEB, som ingår i samma ägarsfär, Nordea, Fjärde- och Sjunde AP-fonden, enligt Di Digitals källor. Dessa spelare är relativt nya på tech-scenen.

Ingen vet ännu om EQT Ventures blir en Tesla – eller tech-världens Vasaskepp.

På pappret är EQT Ventures en jättebra idé. Inspirerad av amerikanska vc-jättar som Google Ventures, Kleiner Perkins och Andreessen Horowitz har man samlat ett dream team och byggt upp ett teknikdrivet sätt för dem att arbeta på.

Grundarna är erfarna tech-stjärnor: Wrapp- och Rebtel-grundaren Hjalmar Winbladh, Uber- och Booking.com-veteranen Kees Koolen och Kings tidigare mobilchef Lars Jörnow.

Vidare har man rekryterat specialist-partners som Ted Persson, medgrundare till den digitala byrån Great Works och en expert på design, Marnix van der Ploeg, som är en expert på snabba, globala utrullningar och Henrik Landgren från Spotify som är en expert på analys.

Tanken är att detta A-lag ska kasta sig över unga startups, likt ett pit stop-team i en Formel1-tävlig, och trimma upp dem för en snabb färd mot framtida framgångar.

EQT Ventures har även utvecklat en rad egna aparater för att snabbt hitta rätt investeringsobjekt.

Läs mer: Så ska EQT Ventures investera sin nya miljardfond

Den ena tekniska innovationen heter Together och beskrivs som ett ”Tinder för affärsänglar” som ska koppla nykläckta startupbolag med lämpliga investerare.

Läs mer: Riskkapitaljätten EQT Ventures lanserar ett Tinder för investeringar

Together är en del av en annan, betydligt större teknisk innovation, en databas vid namn Mother Brain. Den ska användas för att punktmarkera så många tech-bolag som möjligt. Om en okänd app för hundägare blir jättepoppis i Portugal ska det dyka upp radarskärmen direkt, är tanken.

Läs mer: Toborrow-grundare går till EQT Ventures - driver Mother Brain

Tillsammans ska Mother Brain och Together med tiden ge EQT Ventures en komplett överblick av den europeiska tech-marknaden.

I bästa fall höjer EQT Ventures därmed ribban för hur traditionellt kapital snabbt och effektivt når lovande unga teknikbolag på denna sida av Atlanten. I värsta fall har man tagit sig vatten över huvudet. Oavsett kommer storsatsningen att rita om samspelet mellan svenska riskkapitalbolag och startupsektorn de kommande åren.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera