Di Digital har tidigare berättat om Tesla-chefen Peter Carlsson, logistikchef i Tesla och en av de absolut tyngsta makthavarna i Elon Musks innovativa biltillverkare. Men i fjol lämnade han bolaget och har sedan dess på egen hand klivit in som ängelinvesterare i ett antal bolag.
Nu berättar Peter Carlsson om sitt nya projekt SGF Energy (Swedish Gigafactory) för affärstidningen Veckans Affärer. Projektet är en utmanare till Elon Musks batterifabrik Gigafactory som håller på att byggas upp i Nevada.
”Vi har ju inte gått ut så stort än, så jag tror inte att Elon Musk känner till det. Men hans vision är ju att driva övergången bort från olja i transporter. Han vet att det måste kraftsamlas långt mer kapital och resurser än vad Tesla kan förmå för att genomföra detta. Så vi konkurrerar inte med Tesla, vi hjälper till att driva transformationen”, säger Peter Carlsson till Veckans Affärer.
Läs mer: Svenska Tesla-chefen: "Självkörande bilar är snart här"
Målet är att ta fram nästa generations litiumjonbatterier till halva kostnaden – och bidra till elbilsrevolutionen.
Teamet inom SGF Energy har turnerat runt sedan i våras för att träffa leverantörer, gruv- och energibolag, politiker, investerare, sakkunniga och potentiella kunder runtom i Europa. Projektet beräknas kosta hisnande 40 miljarder kronor.
Läs mer: Peter Carlsson kliver in i Glue
”Om vi har med ett antal aktörer som har insyn i projektet redan nu så hoppas vi att de om tolv månader, när vi verkligen behöver bygga upp rejält med kapital för att sätta i spaden i marken och bygga en fabrik, har tillräcklig tilltro till projektet. Det beräknas kosta 40 miljarder kronor i fyra steg. Vinnova och Energimyndigheten var tidiga supportrar”, säger Peter Carlsson.
Var kapitalet ska komma från exakt framgår inte i artikeln. Klart är att första delen av projektet beräknas kosta 100 miljoner kronor och rekryteringen till ett projektkontor i Stockholm har inletts.
”Vi är 6 personer i dag, men har för avsikt att skapa ett gäng på 25 till 30 av de bästa ingenjörerna. Vi kommer att plocka en hel del internationellt, från USA och Japan, men vi vill även ha de bästa i Sverige på området."
Läs mer: Tesla-chefen investerar i Malmöbolag