Hoppa till innehållet

Så ska Vois vd vinna striden mot Lime och Bird

Förra året skedde en överetablering av elsparkcyklar i svenska städer.

Under 2020 kommer ett antal bolag att slås ut eller köpas upp, spår Vois Fredrik Hjelm.

Han har en plan för hur Voi ska gå med vinst tidigast 2021 eller 2022.

Vois vd Fredrik Hjelm talar ut om konkurrenterna Bird och Lime.
Vois vd Fredrik Hjelm talar ut om konkurrenterna Bird och Lime.

Småregn och fyra grader i luften. När de allra flesta saknar snö och riktig vinter är Fredrik Hjelm nöjd:

”Som vd för Voi är man rätt glad över den milda vintern men som norrlänning och skidåkare är man förfärad. Men även i det här vädret är det rätt högt användande”, säger han.

Vois vd kan blicka tillbaka på ett 2019 som definitivt etablerade elsparkcykeln som ett begrepp inte bara i Sverige utan även runtom i Europa. Det som för de allra flesta var ett okänt transportmedel när Voi lanserades i slutet av 2018 har nu blivit en naturlig del i stadsbilden men också en vattendelare.

Ett utmärkt färdmedel för korta sträckor och miljövänligt, hävdar förespråkarna. Trafikfarligt och förstör stadsbilden genom att drivor med cyklar ligger slängda på trottoarerna, anser kritikerna.

”Det är några av de stora frågorna. Hållbarhet, parkerings- och säkerhetsfrågan. Hur gör vi för att förbättra cyklarna. Ingen vill att det ska ligga högar med någonting på gatan och för min del, framför allt inte cyklar”, säger Fredrik Hjelm.

Läs mer: Nya regler för elsparkcyklar på gång i Malmö

Motåtgärden är en ny modell med annat stöd så att cykeln inte lika enkelt faller omkull. Bolaget ska även under 2020 introducera modeller med utbytbara batterier för att minska klimatpåverkan.

Det enda sättet för oss att vinna är att ha elsparkcyklar som kan laddas till en lägre kostnad och som håller mycket längre.

Detta som ett motdrag mot ifrågasättande hur miljövänligt det faktiskt är att elsparkcyklarna hämtas in av bensindrivna fordon för att sedan laddas upp. Fredrik Hjelm erkänner att lösningen från början inte var den bästa.

”Vi behövde snabbt komma ut på marknaderna, då hämtades elsparkcyklarna i en van eller pickup och ställdes ut igen. I flera städer har vi gått över till koldioxidneutrala lösningar, bland annat Paris. Flera svenska städer kommer efter nästa år. Vi ska enbart använda elfordon och grön el”, säger han.

En ännu större utmaning är säkerheten.

När Fredrik Hjelm ska fotograferas tar han på sig en hjälm, något han lär vara relativt ensam om när Vois produkt används. Säkerhetsfrågan aktualiserades på ett ytterst tragiskt sätt förra sommaren när en dödsolycka inträffade i Skåne.

Vad innebar det för företaget?

”Ett ännu större fokus på säkerhetsfrågan, från hur man designar så säkra elsparkcyklar som möjligt till hur vi säkerställer att dom är i toppskick. Vi ser även att många av våra användare är yngre människor som bor i städer och inte har körkort vilket gör att man inte kan trafikregler. Därför har vi också lanserat en trafikskola.”

”Tyvärr är det så med transporter att det alltid kommer finnas en viss risk och vi är i viss mån i händerna på våra användare.”

Rent ekonomiskt har bolaget fått in 730 miljoner under året i riskkapital. Gällande bolagets omsättning, säger Fredrik Hjelm:

”Vi har ungefär 14–15 miljoner åkturer. Om en åktur kostar 25 kronor blir det en omsättning på ett par hundra miljoner kronor. 2018 var omsättningen tio miljoner så det har vuxit väldigt mycket. Förlusterna kommer i år vara mycket större än intäkterna men det ligger enligt plan.”

Enligt Fredrik Hjelm kommer man först 2021 eller 2022 att kunna visa upp svarta siffror för bolaget även om man redan nu är lönsamt i vissa städer, till exempel Stockholm.

Samtidigt har konkurrensen hårdnat. Under hösten har åtta olika bolag funnits i Stockholm, bland annat amerikanska jättar som Lime och Bird.

Läs mer: Säkerhetslucka hos Voi – över 1 miljon kunder drabbade 

Fredrik Hjelm ser Voi:s strategi som helt annorlunda mot många av konkurrenterna.

”Det man ser från bolag från västkusten i USA är att de har tillgång till oändligt kapital och kan expandera extremt snabbt på väldigt skakig grund. Vi kan inte göra det. Vi måste vara mera fokuserade och snåla i varje moment.”

Och hur ska ni göra då?

”Det enda sättet för oss att vinna är att ha elsparkcyklar som kan laddas till en lägre kostnad och som dessutom håller mycket längre än dem från de amerikanska företagen.”

Vrid fram klockan till årsskiftet 2020/21. Hur många aktörer finns kvar i Stockholm då?

”Tre stycken baserat på vad vi ser redan nu. De svagare aktörerna börjar redan falla av på flera marknader.”

Läs mer: Voi bekräftar jätterunda – utesluter inte förvärv 

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera