Hoppa till innehållet

Så ska Zound Industries utmana mobiljättarna

Bättre ljud, dubbla hörlursuttag och en stor skopa rock n’ roll. Det är receptet när den svenska uppstickaren Zound Industries ger sig in på mobilmarknaden. Idag är det världspremiär för bolagets egenutvecklade mobiltelefon.

Zounds grundare Konrad Bergström med vd Pernilla Ekman och bolagets mobiltelefon "London".
Zounds grundare Konrad Bergström med vd Pernilla Ekman och bolagets mobiltelefon "London".Foto: Jack Mikrut

“Tekniken har kommit till den punkt där den nästan är irrelevant idag. Alla mobiltelefoner på marknaden gör i praktiken samma sak. Men om du vill ha något annorlunda, om du till exempel älskar musik, vad ska du då välja?”.

Zound Industries grundare Konrad Bergström tror sig ha svaret på den retoriska frågan i sin hand. London är namnet på det snabbväxande svenska hörlurs- och högtalarföretagets första egenutvecklade mobiltelefon. Den stora Marshall-loggan på telefonens baksida ger en fingervisning om målgruppen.

Säljstarten för telefonen är satt till den 21 augusti, med Zound-delägaren Telia som operatörspartner. Därmed ger sig bolaget in på en helt ny och hårt konkurrensutsatt marknad, där globala företag som Apple och Samsung slåss om dominansen.

Zounds strategi är att helt kliva ur teknikracet, för att istället fokusera på varumärke och känsla.

“Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna, och folk betalar gärna. Samsung får väl ge bort sina tröjor gratis om nån ska vilja ha dem”, säger Konrad Bergström.

Marshall kan ta 400 kronor för t-shirts i de coolaste butikerna, och folk betalar gärna. Samsung får väl ge bort sina tröjor gratis om nån ska vilja ha dem.

Telefonen London har gummerade kanter, mässingsdetaljer och två separata hörlursuttag, vilket gör att den kan användas i en musikstudio eller med dj-utrustning. Skärmen är 4,7 tum stor och i full hd-upplösning. Zounds egen mjukvara körs ovanpå Googles operativsystem Android och låter användaren växla mellan olika musiktjänster, till exempel mellan Spotify och telefonens inbyggda musikspelare.

Själva hårdvaran byggs av det kinesiska företaget BYD. Zound Industries står för konceptutveckling och designarbete. Särskilt stolt är Konrad Bergström över de två stereohögtalarna som pryder telefonens framsida.

“Det är förmodligen världens mest högljudda telefon”, säger han.

London är namnet på Zound Industries första mobiltelefon. Telefonen, som säljs under varumärket Marshall, kör operativsystemet Android och kommer med två separata hörlursuttag. Foto: Jack Mikrut.

London har en prislapp på 5000 kronor exklusive eventuella operatörsrabatter. Prognosen för 2015 ligger på minst 50 000 sålda enheter. Vinstmarginalen på varje såld telefon är god, säger Konrad Bergström.

Efter norden är planen att lansera i fler länder, men några färdiga operatörsavtal finns inte än. Att sälja mobiltelefoner är komplicerat, medger Konrad Bergström:

"Det är olika inköpare och regler för butiker, för webben och för varje land. Det har varit lite pyssel, men vi kommer igenom. Det tar bara väldigt lång tid”, säger han.


Snabbväxande gasellföretag

Zound Industries affärsidé är att skapa produkter i gränslandet mellan teknik och mode. Bolaget utvecklar hörlurar och högtalare under varumärken som Marshall och Urbanears.

Bolaget grundades år 2008 och har vuxit snabbt sedan starten. År 2013 utsågs bolaget till årets supergasell av Dagens Industri, det efter att ha vuxit med 10 932 procent på tre år. Omsättning för år 2012 landade på 323 miljoner kronor.

År 2015 räknar Zound med att omsätta 750 miljoner kronor, varav 100 miljoner från den nystartade mobilverksamheten.

Nyligen gick det franska investmentbolaget Time Equity Partners in med 93 miljoner kronor i bolaget, vilket gav en värdering på en knapp miljard. Bland övriga delägare märks investmentbolaget Varenne, med styrelseordförande Tommy Jacobson, samt Teliasonera.


Läs även: Franska miljoner ska få Zound Industries att lyfta

Läs även: Hon ska göra Teliasonera till ett internetföretag

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera