Hoppa till innehållet

Sämsta börsmånaden någonsin för Tesla

Elon Musks elbilstillverkare Tesla har stora problem och behöver ett kapitaltillskott på knappt 18 miljarder kronor innan årets slut. Aktien är samtidigt på väg mot sin sämsta månad någonsin med ett kursfall på nästan 25 procent.

Teslas vd och grundare Elon Musk.
Teslas vd och grundare Elon Musk.Foto: Marcio Jose Sanchez

Elbilstillverkaren har brottats med stora utmaningar en längre tid och har under 15 år aldrig kunna uppvisa någon vinst på årsbasis.

Flera faktorer bidrar nu till att aktiekursen under mars månad har rasat 24,9 procent och är på väg mot sin sämsta månad sedan börsintroduktionen 2010.

Läs mer: Tesla bromsar in leveranser i Norge

En federal utredning i USA i samband med en bilkrasch där en Tesla-bil varit inblandad samt ett sänkt kreditbetyg från kreditvärderingsinstitutet Moody's har båda bidragit till att sänka aktien.

När det gäller kraschen i Kalifornien ska det finnas oklarheter kring om Teslas självkörande bilsystem var påslaget i anslutning till olyckan.

Läs mer: Norska oljefonden försökte stoppa Musks jättebonus 

”Det blir värre och värre för varje dag. Alla är oroade”, säger Bill Zox, chefsinvesterare vid Diamond Hill Investment Group, till Bloomberg om aktieutvecklingen.

Bloomberg uppger att bolaget nu slukar kapital i sådan takt att företagets kassakista kommer att vara tom vid årets slut och man skulle behöva få in två miljarder dollar, cirka 18 miljarder svenska kronor, i nytt kapital.

Teslas resultat i det fjärde kvartalet 2017 uppgick till minus 26,6 miljarder kronor. Det var en rekordstor förlust på kvartalsbasis, även om den slog analytikernas förväntningar. Bolaget lämnar sin nästa delårsrapport i maj.

(TT/ Di Digital)

Läs mer: Tesla gör sin största förlust – men mindre än väntad 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera