Hoppa till innehållet

Sana Labs anställer AI-proffs till grundarteamet

Anders Huss har gått från pilot vid flygvapnet till expert på artificiell intelligens. Nu lämnar han Watty för att stärka AI-kompetensen på edtechbolaget Sana Labs.

AI-proffset Anders Huss går över till Sana Labs där han ska vidareutveckla bolagets artificiella intelligens.
AI-proffset Anders Huss går över till Sana Labs där han ska vidareutveckla bolagets artificiella intelligens.Foto: Jack Mikrut

Anders Huss är inte den som den genomsnittliga technörden. Samtidigt som han arbetade som helikopterpilot för flygvapnet studerade han teknisk fysik vid KTH. Men även efter att han var klar med sin utbildning fortsatte han att intressera sig för artificiell intelligens. Till slut blev intresset så pass stort att Anders Huss sa upp sig för att återvända till KTH för att vidareutbilda sig inom maskinlärning. 

”Min drivkraft har alltid varit att pusha gränser, dels som stridsbåtschef i försvaret eller om det gäller att landa en helikopter när man flugit i hög fart på låg höjd. Men min absolut största passion är att pusha gränser inom AI”, säger Anders Huss när Di Digital träffar honom i ett av mötesrummen på Sana Labs kontor på kontorshotellet Alma i Stockholm.

Läs även: AI-teknik en utmaning för investerarna 

AI-bolaget Sana Labs specialanpassar utbildningar på nätet efter individens kunskaper och förmåga med hjälp av artificiell intelligens. Intresset för Sanas lösning har dragit till sig flera stora kunder men även investerare. Bland annat har Lundbergssfärens Katarina Martinson gjort sin första startupinvestering i utbildningsbolaget. 

Däremot har Sana velat förstärka kompetensen inom deep learning, som är en del av området maskininlärning genom artificiella neuronnät.

”Att sätta deep learning-modeller i produktion och kunna driva det allra senaste inom forskningen, det är en väldigt unik kunskap som få i Sverige har. Det är den som Anders delvis adderar till teamet”, säger Sanas vd och grundare Joel Hellermark.

Sanas grundarteam med vd Joel Hellermark, CTO Anders Huss och CMO Anna Nordell.
Sanas grundarteam med vd Joel Hellermark, CTO Anders Huss och CMO Anna Nordell.Foto: Jack Mikrut

Sana Labs grundarteam: Vd Joel Hellermark, tekniska chef Anders Huss och marknadschef Anna Nordell.

För Anders Huss är det här inte första AI-utmaningen inom en startup. Genom att välja att bli teknikchef på Sana Labs väljer han bort sin roll på AI-bolaget Watty, som har en tjänst för att minska elförbrukningen, men har under tiden fungerat som en rådgivare till Sana-teamet. 

”En aspekt är att jag har varit ganska delaktig som rådgivare och bollplank i Sana sedan starten. När jag nu går in i grundarteamet handlar min roll om att driva på den forskning som görs för förbättring av algoritmerna. Men även se till att vi får en bra match mellan det tekniska och produkten som kunden använder”, säger Anders Huss.

Läs även: Finansgräddan lockas till hans AI-bolag – ”Det här är framtiden” 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera