Annons

Scania om Tesla Semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”

Tesla Semi.
Tesla Semi. Foto: Alexis Georgeson/Tesla Motors
Teslas lastbil har varit en av höstens stora snackisar. Men enligt den konkurrerande lastbilstillverkaren Scania dagens teknik inte mogen för en helt eldriven lastbil med lång räckvidd. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var i mitten av november som elbilstillverkaren Teslas vd Elon Musk under sedvanlig pompa och ståt presenterade bolagets nya lastbil Tesla Semi. Lastbilen har överlag fått ett positivt mottagande, men en del kritiker har varit mer skeptiska till om om bolaget klarar av att leverera vad de lovar. 

Även den konkurrerande lastbilstillverkaren Scania är skeptisk till en helt eldriven lastbil och menar att de tunga batterierna kommer att ge för låg lastkapacitet. 

Läs mer: Så mycket kostar Teslas lastbil 

”Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips”, säger Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania, till Ny Teknik. 

Enligt Nils-Gunnar Vågstedt hade Scania kunnat konstruera en batteridriven lastbil med tillräcklig räckvidd för fjärrdrift redan i dag, men det är inte aktuellt av flera olika anledningar. 

Bland annat pekar han på att transporter över långa avstånd hade krävt så stora batteripack att de inkräktar ordentligt på både lastutrymmet och fordonets vikt. 

”Här talar vi om en på gränsen till omöjlig kombination. Jag vill inte säga omöjlig över tid – vi kommer se batterier som är mer energirika och som väger mindre, men tidsaxeln ligger en bra bit in i framtiden”, säger Nils-Gunnar Vågstedt till Ny Teknik. 

Läs mer: Här är Teslas nya lastbil – och sportbil 

Det råder dock vissa skillnader mellan USA och Europa. Enligt Ny Teknik mäts ekipagets längd i USA från hyttens slut vilket tillåter längre dragfordon med mer plats för batterier samtidigt som ett längre hjulavstånd innebär att man kan sprida ut vikten. I Europa inkluderas hytten i längden vilket innebär att batterierna tar mer utrymme från lasten. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies