Hoppa till innehållet

SEB:s investeringsboss tar över Industrifonden

Som ansvarig för SEB:s investeringar i startups har David Sonnek gjort sig ett namn inom den svenska riskkapitalmiljön. Men nu lämnar veteranen storbanken för att i stället basa över ett kapital på 5 miljarder kronor i den stora Industrifonden.

David Sonnek lämnar sin tjänst på storbanken SEB för att bli vd på Industrifonden.
David Sonnek lämnar sin tjänst på storbanken SEB för att bli vd på Industrifonden.Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Efter 18 år på storbanken SEB lämnar riskkapitalprofilen David Sonnek sitt toppjobb för ett annat. Han har nämligen utsetts till ny vd för Industrifonden.

Med en storlek på ungefär 5 miljarder kronor är Industrifonden en av Sveriges största och mest aktiva investerare i startups inom life science och techsektorn.

”Jag är väldigt glad att få den här möjligheten. Industrifonden är en pionjär och en central spelare i den nordiska riskkapitalvärlden. I alla år har man besuttit en väldig kompetens och vågat satsa brett över olika områden och i tidiga bolag med hög innovationshöjd,” säger David Sonnek till Di Digital.

Under de senaste sex åren har David Sonnek varit chef för SEB Venture Capital. Det är storbankens riskkapitalgren som sedan starten 1995 investerat cirka 3 miljarder kronor i över hundra bolag.

”Det var ett väldigt tufft beslut att lämna SEB. Jag trivs bra på banken och det är här jag har byggt upp hela min kompetens inom riskkapitalinvesteringar. Men man måste våga utmana sig själv”, säger David Sonnek.

Läs mer: SEB satsar 100-tals miljoner på fintech-bolag 

Tidigare investerade SEB brett i högteknologiska bolag i olika sektorer, men sedan 2016 har mandatet från styrelsen varit att enbart fokusera på startups inom fintech.

Nu får David Sonnek, som har en doktorsexamen i experimentell atomfysik från KTH i bagaget, alltså möjlighet att bredda sin horisont igen.

”Varken life science eller tech är nytt för mig, men självklart kommer rollen att vara lite annorlunda på Industrifonden. Under de senaste åren på SEB har vi gjort investeringar för bankens affärsutveckling, medan det nu blir fokus på att utveckla svensk industri och innovation i sin helhet. Sedan ska vi så klart generera en god avkastning till fonden”, säger han.

Industrifonden grundades redan 1979 och har flera framgångsrika exits bakom sig. Man har bland annat varit med och sålt Soundtrap till streamingjätten Spotify – och varit ägare i 3D-bolaget Arcam som efter en sejour på börsen numera ägs av konglomeratet General Electric.

I den nuvarande portföljen finns en stor spridning mellan olika sektorer. Bland innehaven märks life science-bolaget Amra, e-handlaren Footway, e-bokstjänsten Nextory och läkemedelsbolaget Oncopeptides.

Läs mer: De tog in mest pengar under 2017 – här är årets 10 största rundor 

David Sonnek ber att få återkomma med en mer detaljerad beskrivning över hur han vill leda Industrifonden framåt – men betonar att han inte har rekryterats till vd-posten med ett specifikt uppdrag från styrelsen.

”Industrifonden ska finnas som en pålitlig investerare både när det är hög- och lågkonjunktur i branschen. Vi ska vara uthålliga oavsett om kurvorna pekar uppåt eller neråt på marknaden. Styrelsen förväntar sig nog att jag ska fortsätta förvalta denna stabilitet”, säger David Sonnek.

Industrifondens tidigare vd Anders Slettengren slutade nyligen för att ta upp en chefsposition på investmentbolaget Ratos. David Sonnek kommer att ta över rollen den 20 juni 2018, men fram till dess är han kvar på SEB och han beskriver avskedet från banken som smärtfritt.

Under det kommande året förväntar sig David Sonnek ett fortsatt gynnsamt klimat på den nordiska riskkapitalmarknaden.

”Aktiviteten kommer att vara hög eftersom att värderingarna har lugnat sig och förhoppningarna gällande tillväxttakten har blivit mer realistiska. Dessutom finns det en väldigt stark tillgång på investeringsobjekt”, säger David Sonnek.

”Marknaden har blivit det självspelande piano som alla har drömt om – där grundare som en gång tjänat stora pengar på framgångsrika försäljningar sätter igång nya bolag. Vi har också tillgång till affärsänglar i en omfattning som aldrig tidigare skådats i Sverige.”

Han tror att kapitalet under 2018 särskilt kommer att flockas runt startups som bygger sin affärsmodell på artificiell intelligens, AI, och blockkedjor.

”Det har länge pratats om AI och blockkedjor som en trend, men först nu börjar det komma bolag som verkligen använder tekniken på ett affärsmässigt sätt. Detsamma gäller för digital hälsa där startups växer fram på bred front”, säger David Sonnek.

Läs mer: Kartläggning: Här är storbankernas fintech-investeringar 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera