Hoppa till innehållet

SEB: Så här ser framtidens bankkontor ut

En barnhörna, rådgivare på videolänk och öppna välkomstytor. SEB testar just nu ett nytt koncept för hur bankens kontor ska se ut. Di Digital har testat.

Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse, testar det nya kontorets barnhörna.
Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse, testar det nya kontorets barnhörna.Bild: Oskar Omne

Sedan 2008 har det stängts mer än ett bankkontor varannan vecka i Sverige. Att de traditionella bankontoren är på väg bort råder det ingen tvekan om. Frågan är vad som kommer att ersätta dem? 

SEB testar just nu en ny typ av kontor med funktioner som skulle kunna peka ut riktningen för framtidens bankkontor, i alla fall om man får tro Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse. 

"Vi fick tanken för ett år sedan och tog över de här lokalerna från Waynes Coffe. Vi har intervjuat kunder om hur de vill att upplevelsen ska vara och har tagit fram det här efter det", säger Christoffer Malmer.

Läs mer: När försvinner det sista bankkontoret?

SEB:s testkontor ligger vid Stureplan i centrala Stockholm. När man kliver in genom dörren är det första besökaren möts av en öppen, nästan caféliknande yta. 

Foto: Oskar Omne

"En av de saker som företagskunderna sa till oss var att de ville kunna träffa andra företagare. Ni har ju massa kunder, varför kan vi inte träffa dem?", säger Christoffer Malmer.

Därför finns också ett mötesrum för externa event vid entrén. När Di Digital är på besök är det investerarnätverket Keiretsu som lyssnar på bolagspitchar i rummet.

 Foto: Oskar Omne

En annan skillnad mot de traditionella kontoren är öppettiderna. Från klockan åtta på morgonen till klockan åtta på kvällen håller kontoret öppet.

"Vi testar längre öppettider för att se hur det mottas. Än så länge är det inte något stort tryck på kvällarna", säger Christoffer Malmer.

En av de vanligaste frågorna som kunder kommer in med till bankkontoren i dag rör teknisk support med till exempel mobilt bank-id. Arbetsverktyget för personalen är därför surfplattor som också finns integrerade i borden på kontoret. 

 Foto: Oskar Omne

Den personliga rådgivningen sker i enskilda rum där besökaren har en stor skärm framför sig. Rådgivarna man möter sitter i Göteborg och kopplar in sig via ett vidoekonferensverktyg. 

Foto: Oskar Omne

Hela lokalen täcks av beacons som med NFC-teknik känner av vilka som är i lokalen. När kunderna lämnar lokalen får de (om de har SEB:s mobilapp) ett meddelande där de uppmanas att betygsätta sitt besök. En av de viktigaste målsättningarna är enligt Christoffer Malmer just att öka kundnöjdheten. 

"Vi ser att vi får färre besökare på kontor, då är det viktigt att testa så att vi ger rätt upplevelse. Det här är ett led i att vi ska se till att alla får den service de behöver oavsett om de möter oss digitalt, via telefon eller på kontoret", säger Christoffer Malmer. 

Foto: Oskar Omne

Kontoret vid Stureplan utvärderas och ändras kontinuerligt, de delar som kunderna uppskattar kan sedan sprida sig till bankens kontor runt om i landet. 

Läs mer: Så ska storbankerna möta startuphotet

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera