Sedan 2008 har det stängts mer än ett bankkontor varannan vecka i Sverige. Att de traditionella bankontoren är på väg bort råder det ingen tvekan om. Frågan är vad som kommer att ersätta dem?
SEB testar just nu en ny typ av kontor med funktioner som skulle kunna peka ut riktningen för framtidens bankkontor, i alla fall om man får tro Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse.
"Vi fick tanken för ett år sedan och tog över de här lokalerna från Waynes Coffe. Vi har intervjuat kunder om hur de vill att upplevelsen ska vara och har tagit fram det här efter det", säger Christoffer Malmer.
Läs mer: När försvinner det sista bankkontoret?
SEB:s testkontor ligger vid Stureplan i centrala Stockholm. När man kliver in genom dörren är det första besökaren möts av en öppen, nästan caféliknande yta.
"En av de saker som företagskunderna sa till oss var att de ville kunna träffa andra företagare. Ni har ju massa kunder, varför kan vi inte träffa dem?", säger Christoffer Malmer.
Därför finns också ett mötesrum för externa event vid entrén. När Di Digital är på besök är det investerarnätverket Keiretsu som lyssnar på bolagspitchar i rummet.
En annan skillnad mot de traditionella kontoren är öppettiderna. Från klockan åtta på morgonen till klockan åtta på kvällen håller kontoret öppet.
"Vi testar längre öppettider för att se hur det mottas. Än så länge är det inte något stort tryck på kvällarna", säger Christoffer Malmer.
En av de vanligaste frågorna som kunder kommer in med till bankkontoren i dag rör teknisk support med till exempel mobilt bank-id. Arbetsverktyget för personalen är därför surfplattor som också finns integrerade i borden på kontoret.
Den personliga rådgivningen sker i enskilda rum där besökaren har en stor skärm framför sig. Rådgivarna man möter sitter i Göteborg och kopplar in sig via ett vidoekonferensverktyg.
Hela lokalen täcks av beacons som med NFC-teknik känner av vilka som är i lokalen. När kunderna lämnar lokalen får de (om de har SEB:s mobilapp) ett meddelande där de uppmanas att betygsätta sitt besök. En av de viktigaste målsättningarna är enligt Christoffer Malmer just att öka kundnöjdheten.
"Vi ser att vi får färre besökare på kontor, då är det viktigt att testa så att vi ger rätt upplevelse. Det här är ett led i att vi ska se till att alla får den service de behöver oavsett om de möter oss digitalt, via telefon eller på kontoret", säger Christoffer Malmer.
Kontoret vid Stureplan utvärderas och ändras kontinuerligt, de delar som kunderna uppskattar kan sedan sprida sig till bankens kontor runt om i landet.