Hoppa till innehållet

Skaffa dig koll på medlemmarna ”Avito-maffian”

Från Moskva till näringslivstoppen. Di Digitals nyhetschef tipsar om att spana in framfarten från gänget i ”Avito-maffian”.

Kalendrarna är fulltecknade oktober och november. Veckorna går lite för fort. Som vi har anat råder det högtryck inom affärerna. Enligt vår genomgång så har det hittills i år investerats rekordhöga 22 miljarder kronor i svenska startups.

Läs mer: Miljarderna väller in – svenska startups krossar rekorden 

Natten mot måndag kunde vi bekräfta att elscooterbolaget Voi tar in en jätterunda på 824 miljoner kronor. En av de mest kända investerarna är riskkapitaldrottningen Cristina Stenbeck.

Det är flera som vill ta åt sig äran för att ha startat Voi – kom inspirationen från USA eller Moskva? Enligt ett rykte ska Per Brillioth, vd för Vostok New Ventures, ha kommit på idén och sedan frågat två andra kandidater innan valet till slut föll på Fredrik Hjelm. En annan historia är att Fredrik Hjelm tog kontakt med Vostok efter att ha testat elscootrar i Los Angeles. 

Voi:s vd är inte ens 30 år gammal och verkar vilja framstå som en modern ledare – inte rädd för att visa att han gillar att festa eller göra yoga varje dag. 2012 läste han på ryska på tolkskolan för att sedan hamna på svenska ambassaden som försvarsassisten i Moskva i två år. Efter det slutförde han sina studier på Handelshögskolan.

Att Per Brilioth och Fredrik Hjelm lätt fattade tycke för varandra kan tillskrivas vad vi har valt att döpa ”Avito-maffian”. Kanske att i framtiden likna med den så kallade ”Paypal-maffian” där åtminstone sex grundare eller medarbetare från bolaget i dag är miljardärer och ligger bakom jättar som Tesla, Linkedin, Youtube och Yelp. Bland annat Peter Thiel, Elon Musk, Reid Hoffman, Luke Nosek, Ken Howery och Keith Rabois ingår i den gruppen. 

Vostok New Ventures gick in tidigt i den ryska Blocketkopian Avito och sålde tidigare i vår sin post för 4,8 miljarder kronor. Ett antal unga män som läst ryska på tolkskolan och FRA samt studier på Handelshögskolan handplockades för att bygga upp annonsbolaget. 

Bland annat ingår i detta gäng Eric Finnås som ska investera själv idag och är vd för lyxsajten James edition. En annan är Erik Segerborg – numera chef på Hemnet och investerar också i startups, till exempel Voi, Vinden och Tiptapp. En annan ska vara Ludvig Thureson som ska köra ett eget investmentbolag, Anders Heikenfeldt som ska ligga bakom någon hemlig H&M-satsning och Mikael Söderström som var annonschef på Avito och som nu fokuserar på flera startups i Nederländerna, är några fler. 

En tredje är Christoffer Norman som jobbar med investeringar i Northzone. Även Northzone har haft investeringar i Avito men har också intressen i Spotify, Trustpilot, Izettle, Klarna, Stepstone. 

Det fler medlemmar i ”Avito-maffian” som är involverade i den svenskgrundade bilhandlarplattformen Frontier Car Group. Bolaget har nått en värdering på hisnande 7 miljarder kronor tre år efter starten, som vi snart kommer att rapportera mer om. Bolagets operativa chef Eyass Shakrah hade tidigare samma roll på just Avito.

Eyass Shakrah började sin karriär som investmentbanker på Goldman Sachs, där han först fick en sommarpratik 2010 efter studier på Handelshögskolan i Stockholm. Två år sedan handplockades han av Avito för att leda bolagets etablering i Mellanöstern och Nordafrika.

Någon konstaterade igår på startuphubben Sup46:s gala att det var ”fullt med handelskillar” i lokalen. Ibland kan man tycka att det är något homogent inom startupvärlden när så många har gått samma utbildning. Men man får kanske gratulera rektorn Lars Strannegård till ett lyckat avtryck. Jag besökte i början av veckan Chalmers Ventures och entreprenörsskolan. Tydligen så vill nu Chalmers i Göteborg bli bäst i världen på entreprenörskap – vi får se om de högtflygande planerna blir verklighet.

Två andra som startade sin entreprenörsresa på Handels i Stockholm är Klarnagrundarna. Enligt uppgifter går nu Sebastian Siemiatkowski runt och gör ofrivilligt en viss gest – efter att han ska råkat ut för en olycka med en garagedörr gör bandaget att han ständigt pekar långfinger. Kanske det ger lite ”comic relief” på kontoret då vd:n annars sägs ha en väldigt krävande och driven ledarstil.

Han kunde i alla fall välkomna medgrundaren Niklas Adalberth som även han nu blivit invald i Sup46 ”Hall of fame”. Niklas Adalberth har ju lagt allt sitt fokus på senare år på bolag som ska ”rädda världen” genom sin stiftelse Norrsken. Och hans ödmjuka och öppenhjärtiga stil på scen ofta går hem hos publiken. Bland annat berättade Niklas om hur han trots att han är vegetarian sedan många år ”älskar kött”. En annan historia som kom fram var hur Klarna 2008 ska ha förlorat sin kreditlina och varit nära konkurs – den räddande ängeln var storbanken Nordea.

I måndags hade vi vår Gasellgala i Göteborg. En som intervjuades på scen var modebolaget Na-kd:s grundare Jarno Vanhatapio. Han är en riktig serieentreprenör. Som utstämplad byggarbetare ska han ha börjat sin karriär med att bland annat kränga trosor. Varje säljsamtal skulle vändas till ett köp, så när Veckorevyn ville ha honom som prenumerant fick han dem istället att plasta in underkläder med tidningarna. Senare byggde han upp Nelly som växte med 4 000 procent på några år och omsatte 763 miljoner kronor förra året.

Enligt ryktet ska Jarno ha testat högt på ett psykopattest, men enligt honom själv förändrades han som människa efter att han fick sin dotter. Hans fokus på Na-kd ligger främst på att öka omsättningen då hans teori är att det bästa sättet att bygga en enhörning är att först växa snabbt för att sedan vända till vinst.

Läs mer: Modebolaget dubblar intäkterna: ”Våra ambitioner mäts i miljarder euro” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera