Hoppa till innehållet

Skivbolagen avskyr ”fejkartister” – nu rusar lyssningen på Spotify

Bakgrundsmusik med billigare licenser gör stora framsteg på Spotify, avslöjar Di Digital. Statistiken späs på genom populära spellistor. ”Spotify har ett starkt incitament att förbättra sina marginaler”, säger analytikern Mark Mulligan.

Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensen Brilliant Minds 2017.
Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensen Brilliant Minds 2017.Foto: Amanda Lindgren

En av fjolårets största kontroverser kring Spotify (NTL) gällde inte hur mycket pengar artister som Taylor Swift kunde räkna hem. I stället handlade det om att bolaget hade börjat strössla sina mest populära spellistor med låtar från artister som inte tillhörde traditionella skivbolag.

En anonym artist som aliaset ”Milo Stavos” har därmed kunnat få drygt en miljon lyssningar per månad via spellistor som ”Piano in the Background” och ”Music for Concentration”.

Trenden har rört upp känslor hos den etablerade musikindustrin, som i och med utvecklingen förlorar Spotify-intäkter. Representanter för skivbolagen anser att musiken kommer från ”fejkartister”.

Nu kan Di Digital avslöja att lyssningen på bakgrundsmusik med billigare licenser har ökat kraftigt på Spotify på senare tid.

De oetablerade artisterna som tillhör det svenska bolaget Epidemic Sound (NTL) har tidigare fått omkring 20 miljoner lyssningar per månad. I början av året hade den siffran stigit till över 100 miljoner lyssningar per månad, enligt en källa med insyn.

Att Epidemic Sounds lyssning rusat på Spotify bekräftas av tre av varandra oberoende källor med insyn i antingen Spotify eller Epidemic Sound.

Spotifys spellistor blir allt mer populära

Musiken används ofta i stämningsbaserade spellistor och bidrar till att höja den bruttomarginal som anses viktig för att Spotify ska nå lönsamhet.

”Den här typen av musik distribueras vanligtvis via spellistor, och spellistor blir allt mer populära. Det finns också ett starkt incitament för Spotify att förbättra sina marginaler”, säger Mark Mulligan, musikindustrianalytiker på brittiska Midia Research.

Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat” 

Klart är att Spotifys marginaler är på väg upp. I fjol behöll Spotify 22 procent av alla sina intäkter, en ökning mot 16 procent 2016. Spotifys del av kakan ser ut att öka även i år då bolaget väntar sig en bruttomarginal på mellan 23 och 25 procent, enligt en färsk prognos. Resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. 

De förbättrade marginalerna kan främst förklaras av Spotifys nya licensavtal med skivbolagen. Men den allt större användningen av billigare musik som inte kommer från de stora skivbolagen bidrar också.

”Det är en solklar strategi för att få upp marginalen”‚ säger en av Di Digitals källor.

Taktiken är kontroversiell. Skivbolagsjättarna Warner, Universal och Sony har alla egna kataloger med bakgrundsmusik som konkurrerar med Epidemic Sound.

”Spelningar från Epidemic Sound växer i samma takt som andra kataloger på Spotify, till följd av att vår användarbas ökar, den är för närvarande på 157 miljoner användare över hela världen”, skriver Spotifys talesperson Sofie Grant i ett sms.

Hon avböjer att kommentera huruvida den övriga lyssningen även den har femfaldigats.

”Det vi kan bekräfta är att när vår användarbas växer ökar spelningar på plattformen.”

Spotify vill få större makt över vilken musik som når lyssnarna. Målet är att ”kontrollera efterfrågan”, uppgav Daniel Ek nyligen när han presenterade bolaget för aktiemarknaden i New York.

Spotify programmerar 31 procent av all lyssning på plattformen via sina spellistor och rekommendationstjänster som ”Discover Weekly” och ”Release Radar”. För två år sedan var samma siffra 20 procent, enligt musiktjänstens prospekt.

Urvalet sätts ihop av musikredaktörer som enligt bolaget aldrig mottar pengar eller andra tjänster i utbyte mot utrymme på en viss spellista. Samtidigt har det framkommit uppgifter om att det förekommer mutor på plattformen.

”Alla vill in på de där listorna”, säger en av Di Digitals källor.

Fotnot: Di Digital sökte Epidemic Sound någon timme efter publicering.

Läs mer: Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja 

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera