Annons

Smarta larmbolaget Minut: ”Första upplagan är redan slutsåld”

Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut. 
Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut. 
Startupbolaget Minut har påbörjat tillverkningen av sitt smarta lilla hemlarm Point. ”Leveranserna börjar i maj och första upplagan redan slutsåld”, säger medgrundaren Marcus Ljungblad.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den ser ut som en brandvarnare och ryms i handflatan. Men Point är i själva verket ett komplett hemlarm som kostar en dryg tusenlapp och går att installera med en knapptryckning. Systemet kopplas sedan till en app och kan larma en eller flera mobiltelefoner vid ett misstänkt inbrott.

”Ambitionen är ju att erbjuda en enkel säkerhetslösning som kan larma familjemedlemmar, vänner och grannar om något händer. Man hjälps åt med bevakningen, och kontaktar polisen om man misstänker ett inbrott”, säger medgrundaren Marcus Ljungblad.

Han grundade Minut i Malmö 2014 ihop med vd Nils Mattisson och två andra tekniker. Till en början var målet att bygga ett hemsäkerhetssystem för Airbnb-uthyrare. Bolaget tog in några miljoner kronor från en rad affärsänglar, däribland Malmös startupguru Hampus Jakobsson och Apples förre designchef Don Lindsay. Första produkten släpptes 2015 efter en kampanj på crowdfundingsajten Kickstarter.

Läs mer: Telejätten säljer hennes smarta larm

Kampanjen gick bra. Men grundarna märkte att kunderna helst av allt ville ha ett vanligt hemlarm, men utan kameror och krångliga system. De vidareutvecklade konceptet och resultatet blev Point.

I slutet av 2017 tog man in drygt 20 Mkr i riskkapital och för att kunna producera och marknadsföra den nya produkten. Sedan dess har försäljningen tagit fart på Kickstarter, Minuts egen webbshop och genom ett samarbete med elbolaget Eon.

”Produktionen av Point började i april och leveranserna ska ske i maj. Vår första upplaga på totalt 5000 enheter är redan slutsåld och vi har en väntelista med några hundra namn. I juni ska vi påbörja produktionen av ytterligare 5000 enheter”, säger Marcus Ljungblad.

Vi tar alltså aldrig in rena ljudupptagningar och lyssnar inte efter konversationer.

Larmsystemet Point fungerar alltså utan vare sig kameror eller externa sensorer. Hårdvaran består istället av en processor, mikrofon, rörelsedetektor och ett antal sensorer som mäter lufttryck, temperatur och annan miljödata. 

Enligt Marcus Ljungblad räcker detta för att systemet ska kunna analysera händelser – och slå larm om något indikerar ett intrång. Ljudet av krossat glas, i kombination med förändringar i temperatur och lufttryck, kan exempelvis tyda på att någon tagit sig in i huset genom att krossa en ruta.

Systemet bygger på maskininlärning och ska bli bättre ju fler användare man kan inhämta data ifrån. 

”Rådatan lämnar aldrig enheten. Det enda som skickas till våra databaser är händelser som bedöms som en potentiell risk. När det gäller ljud så översätts allt till signaturer, till exempel ’glaskross’. Vi tar alltså aldrig in rena ljudupptagningar och lyssnar inte efter konversationer”, säger Marcus Ljungblad.

Teamet på Minut.
Teamet på Minut.

I fjol omsatte Minut knappt 4 Mkr och hade en nettoförlust på närmare 5 Mkr. Men i år hoppas grundarna att lanseringen av Point ska får intäkterna att öka rejält.

”Vi hoppas producera minst 15000 till 20000 enheter i år. Säljer vi 25000 enheter är jag jättenöjd”, säger Marcus Ljungblad.

Vi hoppas bli ett tjänstebolag där merparten av intäkterna kommer från prenumerationer.

Han menar att tekniken kan skaka om branschen då den är så mycket billigare och enklare än konkurrerande larmsystem. På lång sikt är Minuts mål att bli en av världens största bolag inom hemlarm.

”Vi vill hitta rätt bland kunderna. Just nu måste vi ta steget förbi prylfixerade personer och nå breda grupper. Vi går med vinst på själva enheten idag. Men på sikt hoppas vi bli ett tjänstebolag där merparten av intäkterna kommer från prenumerationer”, säger Marcus Ljungblad.

Läs mer: Smarta larmbolaget Minut: ”Vi ska bli störst i världen” 

I dag kostar larmsystemet Point knappt 1100 kronor. Prenumerationen sker sedan i en app och kostar i dag 50 kronor per månad.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies