Hoppa till innehållet

Smarta larmbolaget Minut: ”Första upplagan är redan slutsåld”

Startupbolaget Minut har påbörjat tillverkningen av sitt smarta lilla hemlarm Point.
”Leveranserna börjar i maj och första upplagan redan slutsåld”, säger medgrundaren Marcus Ljungblad.

Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut. 
Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut. 

Den ser ut som en brandvarnare och ryms i handflatan. Men Point är i själva verket ett komplett hemlarm som kostar en dryg tusenlapp och går att installera med en knapptryckning. Systemet kopplas sedan till en app och kan larma en eller flera mobiltelefoner vid ett misstänkt inbrott.

”Ambitionen är ju att erbjuda en enkel säkerhetslösning som kan larma familjemedlemmar, vänner och grannar om något händer. Man hjälps åt med bevakningen, och kontaktar polisen om man misstänker ett inbrott”, säger medgrundaren Marcus Ljungblad.

Han grundade Minut i Malmö 2014 ihop med vd Nils Mattisson och två andra tekniker. Till en början var målet att bygga ett hemsäkerhetssystem för Airbnb-uthyrare. Bolaget tog in några miljoner kronor från en rad affärsänglar, däribland Malmös startupguru Hampus Jakobsson och Apples förre designchef Don Lindsay. Första produkten släpptes 2015 efter en kampanj på crowdfundingsajten Kickstarter.

Läs mer: Telejätten säljer hennes smarta larm

Kampanjen gick bra. Men grundarna märkte att kunderna helst av allt ville ha ett vanligt hemlarm, men utan kameror och krångliga system. De vidareutvecklade konceptet och resultatet blev Point.

I slutet av 2017 tog man in drygt 20 Mkr i riskkapital och för att kunna producera och marknadsföra den nya produkten. Sedan dess har försäljningen tagit fart på Kickstarter, Minuts egen webbshop och genom ett samarbete med elbolaget Eon.

”Produktionen av Point började i april och leveranserna ska ske i maj. Vår första upplaga på totalt 5000 enheter är redan slutsåld och vi har en väntelista med några hundra namn. I juni ska vi påbörja produktionen av ytterligare 5000 enheter”, säger Marcus Ljungblad.

Larmsystemet Point fungerar alltså utan vare sig kameror eller externa sensorer. Hårdvaran består istället av en processor, mikrofon, rörelsedetektor och ett antal sensorer som mäter lufttryck, temperatur och annan miljödata. 

Enligt Marcus Ljungblad räcker detta för att systemet ska kunna analysera händelser – och slå larm om något indikerar ett intrång. Ljudet av krossat glas, i kombination med förändringar i temperatur och lufttryck, kan exempelvis tyda på att någon tagit sig in i huset genom att krossa en ruta.

Systemet bygger på maskininlärning och ska bli bättre ju fler användare man kan inhämta data ifrån. 

”Rådatan lämnar aldrig enheten. Det enda som skickas till våra databaser är händelser som bedöms som en potentiell risk. När det gäller ljud så översätts allt till signaturer, till exempel ’glaskross’. Vi tar alltså aldrig in rena ljudupptagningar och lyssnar inte efter konversationer”, säger Marcus Ljungblad.

Teamet på Minut.
Teamet på Minut.

I fjol omsatte Minut knappt 4 Mkr och hade en nettoförlust på närmare 5 Mkr. Men i år hoppas grundarna att lanseringen av Point ska får intäkterna att öka rejält.

”Vi hoppas producera minst 15000 till 20000 enheter i år. Säljer vi 25000 enheter är jag jättenöjd”, säger Marcus Ljungblad.

Han menar att tekniken kan skaka om branschen då den är så mycket billigare och enklare än konkurrerande larmsystem. På lång sikt är Minuts mål att bli en av världens största bolag inom hemlarm.

”Vi vill hitta rätt bland kunderna. Just nu måste vi ta steget förbi prylfixerade personer och nå breda grupper. Vi går med vinst på själva enheten idag. Men på sikt hoppas vi bli ett tjänstebolag där merparten av intäkterna kommer från prenumerationer”, säger Marcus Ljungblad.

Läs mer: Smarta larmbolaget Minut: ”Vi ska bli störst i världen” 

I dag kostar larmsystemet Point knappt 1100 kronor. Prenumerationen sker sedan i en app och kostar i dag 50 kronor per månad.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera