Hoppa till innehållet

Softbank på väg att stänga ny superfond

Japanska Softbank är en av världens mäktigaste investerare i digitala företag. Nu är de på väg att ta in 700 miljarder kronor i ny investeringsfond.

Softbanks ordförande och vd Masayoshi Son. Foto: Kim Kyung Hoon / Reuters
Softbanks ordförande och vd Masayoshi Son. Foto: Kim Kyung Hoon / Reuters

Det japanska telekom- och internetbolaget Softbank siktar på att avsluta den första rundan kapitalanskaffning för sin nya jättelika amerikanska teknikinvesteringsfond till slutet av månaden.

Softbank har bland annat investerat i det finska spelbolaget Supercell (NTL), skaparna av spelet Clash of Clans,  ett innehav som såldes vidare till den kinesiska internetgiganten Tencent förra året.

Läs mer: Supercell säljs till Tencent – värderas till över 80 miljarder

Hungriga investerare från såväl Mellanöstern som Nordamerika väntas ha bidragit med över 80 miljarder dollar, omkring 700 miljarder kronor, till fonden. Målet är att så småningom nå 100 miljarder dollar.

Det skriver Bloomberg News som hänvisar till anonyma källor med insyn i processen.

Läs mer: Så ska Softbank säkra sin överlevnad i 300 år

Bland de tidiga investerarna nämns Saudiarabien, som tros bidra med 45 miljarder dollar, Softbank självt med 25 miljarder dollar samt Apple, Qualcomm och Oracle med 1 miljard dollar vardera.

Satsningen övervakas av Softbanks vd Masayoshi Son som offentliggjorde planerna för fonden, kallad Vision Fund, i oktober i fjol. Han lovade då att bli världens största investerare i teknikbolag under det kommande decenniet.

Läs mer: Så laddar Softbank inför nya superfonden

Masayoshi Son har redan visat prov på sin investeringsvilja genom att köpa mobiloperatören Sprint för 22 miljarder dollar och den brittiska halvledartillverkaren ARM Holdings för 32 miljarder.

"Den nya fonden ger honom möjligheten att göra ännu större affärer och han siktar på att kapitalisera på trender som artificiell intelligens och sakernas internet", skriver Bloomberg.

Masayoshi Son har byggt sin förmögenhet genom tidiga och riskfyllda satsningar inom telekom och it. Han stöttade bland annat näthandlaren Alibaba med 20 miljoner dollar i ett tidigt skede, en post som senare värderades till över 70 miljarder dollar. Med Vision Fund i ryggen siktar han nu på nya investeringar, bland annat i bolag som Uber och Airbnb.

"Uber omdefinierar nu transportindustrin, Airbnb gör det för hotellbranschen. En 'big bang' är på väg och det är ett alltför bra tillfälle att missa. Softbank Vision Funds roll är att ta oss dit", har han sagt.

Fokus ligger på USA och efter ett möte med den vid tillfället blivande presidenten Donald Trump lovade Masayoshi Son att skapa 50.000 nya jobb i USA. Särskilt många detaljer om hur det ska gå till har han dock inte gett.

Läs mer: Techjättarna vädjar till domstol mot Trump

"Det här kommer inte att vara en fond av den vanliga typen. De flesta av våra investeringar kommer att ligga mellan 20 och 40 procent av kapitalet, vilket gör oss till största aktieägare och också styrelserepresentation", har han sagt.

Direkt/Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera