Spotify köper Stockholmsbolaget Soundtrap, som utvecklar en portabel musikstudio. Det är musikjättens första svenska förvärv sedan 2013.
”Fantastiskt. Det är otroligt roligt. Vi har pratat under en tid om den här affären”, säger Per Emanuelsson, Soundtraps vd, som avböjer att kommentera prislappen.
Soundtrap har sedan starten 2012 tagit in cirka 70 miljoner kronor i riskkapital och värderades i oktober 2016 till drygt 200 Mkr.
Läs mer: Spotify köper svenska musikbolaget Soundtrap
Bland bolagets ägare finns Industrifonden, musikproducenten Andreas Carlsson och Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
”Det här är en fantastiskt bra fit med Spotify. Vi matchar med Spotifys vision om att demokratisera musik generellt”, säger Per Emanuelsson.
Kommer Spotifys användare kunna skapa musik i appen?
”Det som händer nu är att Soundtrap ska växa och investeras i. Vi kommer att jobba med många initiativ inom Spotify.”
Soundtrap har 35 anställda i Stockholm och omsatte i fjol en knapp miljon kronor. Samma år blev förlustresultatet 22 Mkr. Likt Spotify erbjuder bolaget en premiumversion av sin app för en fast månadskostnad.
Den relativt enkla programvaran har till exempel lockat lärare att använda tjänsten under musiklektioner.
”Vi har fångat in kreativa människor som inte gillar komplexiteten i vanliga musikprogram. Enkelheten gjorde att tjänsten slog väldigt snabbt i skolor. Man kan förstås använda den till mer avancerade produktioner också”, säger Per Emanuelsson.
Soundtrap-chefen är, liksom Spotifys vd Daniel Ek, intresserad av både musik och programmering. Per Emanuelsson är utbildad systemvetare och har tidigare arbetat som bland annat gitarrlärrare.
”Jag är som många av oss en datanörd sedan barnsben och har programmerat så länge jag kan minnas – men också varit musiker”, säger Per Emanuelsson.
Sedan början av 2016 har Spotify genomfört nio bolagsförvärv. Syftet är ofta att komma åt ny teknik, personal och utforska nya användningsområden.
De förvärvade bolagen har sysslat med allt från datadriven kundtjänst och innehållsrekommendationer har till att spåra upphovsrättsinformation med hjälp av blockkedjan.
Spotifys största förvärv hittills skedde 2014, då man köpte rekommendationstjänsten Echo Nest för en halv miljard kronor.