Hoppa till innehållet

Soundtraps vd om Spotify-affären: ”Det är otroligt roligt”

Spotify köper svenska Soundtrap, som i fjol värderades till över 200 miljoner kronor. ”Fantastiskt”, säger Soundtraps vd Per Emanuelsson.

Soundtraps vd Per Emanuelsson.
Soundtraps vd Per Emanuelsson.Foto: Press

Spotify köper Stockholmsbolaget Soundtrap, som utvecklar en portabel musikstudio. Det är musikjättens första svenska förvärv sedan 2013.

”Fantastiskt. Det är otroligt roligt. Vi har pratat under en tid om den här affären”, säger Per Emanuelsson, Soundtraps vd, som avböjer att kommentera prislappen.

Soundtrap har sedan starten 2012 tagit in cirka 70 miljoner kronor i riskkapital och värderades i oktober 2016 till drygt 200 Mkr.

Läs mer: Spotify köper svenska musikbolaget Soundtrap

Bland bolagets ägare finns Industrifonden, musikproducenten Andreas Carlsson och Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

”Det här är en fantastiskt bra fit med Spotify. Vi matchar med Spotifys vision om att demokratisera musik generellt”, säger Per Emanuelsson.

Kommer Spotifys användare kunna skapa musik i appen?  

”Det som händer nu är att Soundtrap ska växa och investeras i. Vi kommer att jobba med många initiativ inom Spotify.”

Soundtrap har 35 anställda i Stockholm och omsatte i fjol en knapp miljon kronor. Samma år blev förlustresultatet 22 Mkr. Likt Spotify erbjuder bolaget en premiumversion av sin app för en fast månadskostnad.

Den relativt enkla programvaran har till exempel lockat lärare att använda tjänsten under musiklektioner.

”Vi har fångat in kreativa människor som inte gillar komplexiteten i vanliga musikprogram. Enkelheten gjorde att  tjänsten slog väldigt snabbt i skolor. Man kan förstås använda den till mer avancerade produktioner också”, säger Per Emanuelsson.

Soundtrap-chefen är, liksom Spotifys vd Daniel Ek, intresserad av både musik och programmering. Per Emanuelsson är utbildad systemvetare och har tidigare arbetat som bland annat gitarrlärrare.

”Jag är som många av oss en datanörd sedan barnsben och har programmerat så länge jag kan minnas – men också varit musiker”, säger Per Emanuelsson.

Sedan början av 2016 har Spotify genomfört nio bolagsförvärv. Syftet är ofta att komma åt ny teknik, personal och utforska nya användningsområden. 

De förvärvade bolagen har sysslat med allt från datadriven kundtjänst och innehållsrekommendationer har till att spåra upphovsrättsinformation med hjälp av blockkedjan.

Spotifys största förvärv hittills skedde 2014, då man köpte rekommendationstjänsten Echo Nest för en halv miljard kronor.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera