Hoppa till innehållet

Soundtraps vd om Spotify-affären: ”Det är otroligt roligt”

Spotify köper svenska Soundtrap, som i fjol värderades till över 200 miljoner kronor. ”Fantastiskt”, säger Soundtraps vd Per Emanuelsson.

Soundtraps vd Per Emanuelsson.
Soundtraps vd Per Emanuelsson.Foto: Press

Spotify köper Stockholmsbolaget Soundtrap, som utvecklar en portabel musikstudio. Det är musikjättens första svenska förvärv sedan 2013.

”Fantastiskt. Det är otroligt roligt. Vi har pratat under en tid om den här affären”, säger Per Emanuelsson, Soundtraps vd, som avböjer att kommentera prislappen.

Soundtrap har sedan starten 2012 tagit in cirka 70 miljoner kronor i riskkapital och värderades i oktober 2016 till drygt 200 Mkr.

Läs mer: Spotify köper svenska musikbolaget Soundtrap

Bland bolagets ägare finns Industrifonden, musikproducenten Andreas Carlsson och Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

”Det här är en fantastiskt bra fit med Spotify. Vi matchar med Spotifys vision om att demokratisera musik generellt”, säger Per Emanuelsson.

Kommer Spotifys användare kunna skapa musik i appen?  

”Det som händer nu är att Soundtrap ska växa och investeras i. Vi kommer att jobba med många initiativ inom Spotify.”

Soundtrap har 35 anställda i Stockholm och omsatte i fjol en knapp miljon kronor. Samma år blev förlustresultatet 22 Mkr. Likt Spotify erbjuder bolaget en premiumversion av sin app för en fast månadskostnad.

Den relativt enkla programvaran har till exempel lockat lärare att använda tjänsten under musiklektioner.

”Vi har fångat in kreativa människor som inte gillar komplexiteten i vanliga musikprogram. Enkelheten gjorde att  tjänsten slog väldigt snabbt i skolor. Man kan förstås använda den till mer avancerade produktioner också”, säger Per Emanuelsson.

Soundtrap-chefen är, liksom Spotifys vd Daniel Ek, intresserad av både musik och programmering. Per Emanuelsson är utbildad systemvetare och har tidigare arbetat som bland annat gitarrlärrare.

”Jag är som många av oss en datanörd sedan barnsben och har programmerat så länge jag kan minnas – men också varit musiker”, säger Per Emanuelsson.

Sedan början av 2016 har Spotify genomfört nio bolagsförvärv. Syftet är ofta att komma åt ny teknik, personal och utforska nya användningsområden. 

De förvärvade bolagen har sysslat med allt från datadriven kundtjänst och innehållsrekommendationer har till att spåra upphovsrättsinformation med hjälp av blockkedjan.

Spotifys största förvärv hittills skedde 2014, då man köpte rekommendationstjänsten Echo Nest för en halv miljard kronor.

Läs mer: Därför går Spotify på köpräd inför börsdebuten

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera