Annons

Spannmålsbörs lockar nya delägare: ”Finns ingen pristransparens”

Skiras team (från vänster): Niklas Ericson, Matilda von Rosen, Joel Glemne, Felicia Bindekrans.
Skiras team (från vänster): Niklas Ericson, Matilda von Rosen, Joel Glemne, Felicia Bindekrans. Foto: Press
Spannmålsbörsen Skira, som snart lanserar i hela Sverige, skördar fyra nya delägare. ”Det finns i dag ingen pristransparens i branschen”, säger vd:n Niklas Ericson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska digitala spannmålsbörsen Skira fortsätter att växa. Efter en ny emission har bolaget lyckats locka till sig fyra nya delägare, både affärsänglar och investeringsbolag. 

Tillsammans investerar de totalt 4,3 miljoner kronor.  

”Med den nya investeringen kommer vi att kunna växla upp vår affär och intensifiera vårt säljarbete”, säger Niklas Ericson, Skiras vd och medgrundare. 

Skira är en digital spannmålshandelsplattform som vill underlätta kontakten mellan bönder och de olika aktörerna i lantbruksbranschen samt skapa transparens.

På plattformen kan lantbrukare köpa spannmål av varandra och sälja till högstbjudande.

Läs mer: Handelsplattformen Pepins omsättning sjunker – ”ett svagt börsår” 

”Normalt brukar lantbrukare sälja sin vara till några få köpare som de har personlig kontakt med. Det finns i dag ingen pristransparens i branschen utan de stora köparna tillhandahåller endast indikativa priser som sällan ger en korrekt prisbild framför allt när det kommer till olika typer och kvaliteter”, säger Skiras vd och medgrundare Niklas Ericson.

De som nu investerar i Skira är Pontus Gustafsson och det tidigare NHL-proffset Mattias Weinhandl genom Pluscap, Wilhelm Arnör och Lars Dahlbom genom Arndahl och affärsängeln Lars Svensson. Dessutom investerar techprofilen Tuva Palm som en del av det brittiska riskkapitalbolaget Atomicos ängelprogram.

”På plattformen kan lantbrukare konkurrensutsätta sin vara på så vis få mer betalt. Med hjälp av nya kanaler och transparens betalar även köparna mindre för samma vara”, säger Niklas Ericsson.

Bolaget, som bildades 2016, sammanräknar 500 registrerade kunder i bland annat Skåne, Småland, Västra Götaland och Östra Götaland och räknar med att lansera i hela Sverige i mitten på september.

Hittills är Skiras omsättning blygsam. Under 2018 omsatte bolaget en halv miljon kronor, med förluster på 2,5 miljoner kronor.

Före den nya emissionen ägdes Skira av grundarna Niklas Ericson och Joel Glemne samt mediehuset LRF Media.

Förra året vann Skira Di Digital Startup Tour i Linköping.

Läs mer: Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt” 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer