Hoppa till innehållet

Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt”

Skiras digitala spannmålsbörs tog hem segern på Östgötaslätten under onsdagen. ”Vi kan tugget, känner till problemen och har en förståelse för marknaden på djupet”, säger Felicia Bindekrans från Skira som själv har jobbat som jordbrukare.

Felicia Bindekrans från Skira, som vann Di Digital Startup Tour i Linköping
Felicia Bindekrans från Skira, som vann Di Digital Startup Tour i LinköpingFoto: Amanda Lindgren

”Vi ska hjälpa lantbrukare att öka sin lönsamhet”, säger Felicia Bindekrans på Skira som vann Di Digital Startup Tour i Linköping under onsdagen.

Skira med sin digitala spannmålsbörs som kopplar samman bönder med andra bönder eller till handlare och stora organisationer, är därmed kvalificerade till den stora finalen i Stockholm den 28 november.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018  

Traditionellt lägger lantbrukarna mycket kraft på kostnadsminskningar och lite fokus på försäljningen, säger hon.

”Vi vänder på marknaden. Istället för att de ska sitta och ringa runt till olika handlare så kan de bjuda ut vad de säljer och vad de vill ha betalt. Då får lantbrukarna mer tid att vara just lantbrukare”, säger hon.

Eftersom Skira varken äger eller lagrar något spannmål kan transaktionskostnaderna bli lägre, enligt Felicia Bindekrans.

En bonus är också miljöaspekten, säger Startup Tour-vinnaren.

”Istället för att spannmålet körs till en handlare och sedan till någon som behöver djurfoder, så kan det gå raka vägen mellan bönderna”, säger hon.

Själv är hon uppvuxen på Vikbolandet utanför Norrköping på en gård som familjen haft i generationer.

”Samtidigt som jag har pluggat så har jag harvat och plöjt”, säger hon.

Även medgrundarna Joel Glemne och Niklas Ericsson, som hon träffade på Linköpings Tekniska Högskola, är uppvuxna med jordbruk.

Den bakgrunden ser Felicia Bindekrans som en fördel, eller nästan en förutsättning, för att Skira blev till.

”Vi kan tugget, känner till problemen och har en förståelse för marknaden på djupet”, säger hon.

Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i Linköping
Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i LinköpingFoto: Amanda Lindgren

I dagsläget har spannmålsbörsen omkring 300 användare. Affärsmodellen bygger på att Skira tar en andel av försäljningssumman.

Just nu ligger bolagets största fokus på sälj men de jobbar även med en analysplattform som ska hjälpa till vid prisförutsägelser.

Enligt Felicia Bindekrans kan skillnaden mellan att pricka botten och toppen på spannmålspriset vara 20 procent.

”Priset beror på allt från valutakurser till en torka i Australien eller en tull som införs någonstans. Det är mycket information för en enskild person att behandla.”

Under dagen pitchade även Agricam, Deligate, Linkura, Sibship, Signality och Worldish.

Läs även: Linköping som startupstad: ”Det kryllar av ingenjörer i stan” 

På scen intervjuades även Jessica Löfström, serieentreprenör som bland annat ligger bakom Expanderamera och Yosef Mohamed, medgrundare och vd för penningöverföringsbolaget Transfer Galaxy. Se videointervjuerna i sin helhet här.

Nästa stopp för Di Startup Tour är Göteborg den 24 oktober och Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera