Annons

Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt”

Felicia Bindekrans från Skira, som vann Di Digital Startup Tour i Linköping
Felicia Bindekrans från Skira, som vann Di Digital Startup Tour i Linköping Foto: Amanda Lindgren
Skiras digitala spannmålsbörs tog hem segern på Östgötaslätten under onsdagen. ”Vi kan tugget, känner till problemen och har en förståelse för marknaden på djupet”, säger Felicia Bindekrans från Skira som själv har jobbat som jordbrukare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi ska hjälpa lantbrukare att öka sin lönsamhet”, säger Felicia Bindekrans på Skira som vann Di Digital Startup Tour i Linköping under onsdagen.

Skira med sin digitala spannmålsbörs som kopplar samman bönder med andra bönder eller till handlare och stora organisationer, är därmed kvalificerade till den stora finalen i Stockholm den 28 november.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018  

Samtidigt som jag har pluggat så har jag harvat och plöjt

Traditionellt lägger lantbrukarna mycket kraft på kostnadsminskningar och lite fokus på försäljningen, säger hon.

”Vi vänder på marknaden. Istället för att de ska sitta och ringa runt till olika handlare så kan de bjuda ut vad de säljer och vad de vill ha betalt. Då får lantbrukarna mer tid att vara just lantbrukare”, säger hon.

Eftersom Skira varken äger eller lagrar något spannmål kan transaktionskostnaderna bli lägre, enligt Felicia Bindekrans.

En bonus är också miljöaspekten, säger Startup Tour-vinnaren.

”Istället för att spannmålet körs till en handlare och sedan till någon som behöver djurfoder, så kan det gå raka vägen mellan bönderna”, säger hon.

Vi kan tugget, känner till problemen och har en förståelse för marknaden på djupet

Själv är hon uppvuxen på Vikbolandet utanför Norrköping på en gård som familjen haft i generationer.

”Samtidigt som jag har pluggat så har jag harvat och plöjt”, säger hon.

Även medgrundarna Joel Glemne och Niklas Ericsson, som hon träffade på Linköpings Tekniska Högskola, är uppvuxna med jordbruk.

Den bakgrunden ser Felicia Bindekrans som en fördel, eller nästan en förutsättning, för att Skira blev till.

”Vi kan tugget, känner till problemen och har en förståelse för marknaden på djupet”, säger hon.

Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i Linköping

I dagsläget har spannmålsbörsen omkring 300 användare. Affärsmodellen bygger på att Skira tar en andel av försäljningssumman.

Just nu ligger bolagets största fokus på sälj men de jobbar även med en analysplattform som ska hjälpa till vid prisförutsägelser.

Enligt Felicia Bindekrans kan skillnaden mellan att pricka botten och toppen på spannmålspriset vara 20 procent.

”Priset beror på allt från valutakurser till en torka i Australien eller en tull som införs någonstans. Det är mycket information för en enskild person att behandla.”

Under dagen pitchade även Agricam, Deligate, Linkura, Sibship, Signality och Worldish.

Läs även: Linköping som startupstad: ”Det kryllar av ingenjörer i stan” 

På scen intervjuades även Jessica Löfström, serieentreprenör som bland annat ligger bakom Expanderamera och Yosef Mohamed, medgrundare och vd för penningöverföringsbolaget Transfer Galaxy. Se videointervjuerna i sin helhet här.

Nästa stopp för Di Startup Tour är Göteborg den 24 oktober och Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies