Annons

Spelutvecklaren backas av familjen Lundin – nu byter de kostym

Anna Norrevik, vd för Antler Interactive, och bolagets AR-spel Krystal Kart.
Anna Norrevik, vd för Antler Interactive, och bolagets AR-spel Krystal Kart. Foto: L. GAUTEUL.
Spelutvecklaren Svrvive har fått en ny kostym och bytt fokus från VR till AR. Nu arbetar bolaget, som även ändrat namn till Antler Interactive, på en ny titel som ska ge svarta siffror på sista raden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Drygt två och ett halvt år efter starten har VR-spelstudion Svrvive nu ställt om till att fokusera på AR, ”augmented reality” för mobilspel.

Med två VR-titlar i bagaget ansåg bolaget att det förra hösten var dags att bredda sig och satsa på en mer tillgänglig plattform. Nu går bolaget under namnet Antler Interactive.

2018 blev så ett förändringens år för Antler Interactive. Omsättningen landade på 1,1 miljoner kronor och förlusterna räknades ihop till 5,8 Mkr.

”Målet är att få mer intäkter, men vi vet att krävs att man bygger upp en fanbase. AR är fortfarande i sin linda och vi skeppade vårt spel Krystal Kart i mars och en månad senare blev vi featured av Google i Google Play Store”, säger bolagets vd Anna Norrevik, som hoppade på sitt uppdrag i augusti förra året efter flera år på börsnoterade Paradox.

Läs mer: Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel 

”Så vi vet att vi är något på spåret med AR, nu gäller det att hitta ett spel där AR ger mervärde”, säger hon.

Spelstudion har sedan tidigare tagit in 15 Mkr i riskkapital. Bland ägarna finns Lundin-familjen genom deras ägarbolag Back In Black Capital, liksom Vostok New Ventures vd Per Brilioth.

Det finns inget egenvärde i sig i att alla ska spela i AR.

Bolaget har i dag 12 anställda och just nu jobbar Antler Interactive med ett kommande pusselspel som ska ha inslag av AR.

Målet är att ge ut spelet under 2019, och förhoppningen är att öka intäkterna och nå svarta siffror under året, berättar Anna Norrevik. 

Antler Interactives medarbetare och grundare.
Antler Interactives medarbetare och grundare. Foto: L. GAUTEUL

Det ska göras genom att Antler Interactive, som andra unga spelstudios, bygger upp en bas av följare som man sedan kan tjäna pengar på genom fler titlar. 

Just nu genomför bolaget en kapitalrunda, där man siktar på att hämta in kring 19 Mkr. Det ska delvis göras genom den amerikanska crowdfundingplattformen Seed Invest. 

”Vi ska lansera rundan genom Seed Invest. Resultatet från det kan vi se i slutet av augusti, sedan har vi kontakter med andra investerare också”, säger Anna Norrevik.

Läs mer: Paradox-producenten blir Svrvives nya vd: ”Den största utmaningen är att släppa en spelsuccé” 

AR är betydligt mer tillgängligt för fler eftersom en vanlig smart mobil kan möjliggöra tekniken. Det krävs ingen extrautrustning, något VR kräver med glasögon och konsoler. Trots det måste tekniken appliceras på spelarna med en viss försiktighet och med en genomtänkt plan, menar Anna Norrevik. 

”Det finns inget egenvärde i sig i att alla ska spela i AR. Jag tror att steget inte får vara för stort till AR, spelaren måste känna igen sig men få ett mervärde från AR. I vårt nya spel blir AR en bonus, som coola extrapussel. Generellt blir pussel roligare ju mer man tänker utanför boxen. Men det passar inte alla spel och man måste även se begränsningarna med AR.” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer