Hoppa till innehållet

Spelutvecklaren backas av familjen Lundin – nu byter de kostym

Spelutvecklaren Svrvive har fått en ny kostym och bytt fokus från VR till AR. Nu arbetar bolaget, som även ändrat namn till Antler Interactive, på en ny titel som ska ge svarta siffror på sista raden.

Drygt två och ett halvt år efter starten har VR-spelstudion Svrvive nu ställt om till att fokusera på AR, ”augmented reality” för mobilspel.

Med två VR-titlar i bagaget ansåg bolaget att det förra hösten var dags att bredda sig och satsa på en mer tillgänglig plattform. Nu går bolaget under namnet Antler Interactive.

2018 blev så ett förändringens år för Antler Interactive. Omsättningen landade på 1,1 miljoner kronor och förlusterna räknades ihop till 5,8 Mkr.

”Målet är att få mer intäkter, men vi vet att krävs att man bygger upp en fanbase. AR är fortfarande i sin linda och vi skeppade vårt spel Krystal Kart i mars och en månad senare blev vi featured av Google i Google Play Store”, säger bolagets vd Anna Norrevik, som hoppade på sitt uppdrag i augusti förra året efter flera år på börsnoterade Paradox.

Läs mer: Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel 

”Så vi vet att vi är något på spåret med AR, nu gäller det att hitta ett spel där AR ger mervärde”, säger hon.

Spelstudion har sedan tidigare tagit in 15 Mkr i riskkapital. Bland ägarna finns Lundin-familjen genom deras ägarbolag Back In Black Capital, liksom Vostok New Ventures vd Per Brilioth.

Det finns inget egenvärde i sig i att alla ska spela i AR.

Bolaget har i dag 12 anställda och just nu jobbar Antler Interactive med ett kommande pusselspel som ska ha inslag av AR.

Målet är att ge ut spelet under 2019, och förhoppningen är att öka intäkterna och nå svarta siffror under året, berättar Anna Norrevik. 

Det ska göras genom att Antler Interactive, som andra unga spelstudios, bygger upp en bas av följare som man sedan kan tjäna pengar på genom fler titlar. 

Just nu genomför bolaget en kapitalrunda, där man siktar på att hämta in kring 19 Mkr. Det ska delvis göras genom den amerikanska crowdfundingplattformen Seed Invest. 

”Vi ska lansera rundan genom Seed Invest. Resultatet från det kan vi se i slutet av augusti, sedan har vi kontakter med andra investerare också”, säger Anna Norrevik.

Läs mer: Paradox-producenten blir Svrvives nya vd: ”Den största utmaningen är att släppa en spelsuccé” 

AR är betydligt mer tillgängligt för fler eftersom en vanlig smart mobil kan möjliggöra tekniken. Det krävs ingen extrautrustning, något VR kräver med glasögon och konsoler. Trots det måste tekniken appliceras på spelarna med en viss försiktighet och med en genomtänkt plan, menar Anna Norrevik. 

”Det finns inget egenvärde i sig i att alla ska spela i AR. Jag tror att steget inte får vara för stort till AR, spelaren måste känna igen sig men få ett mervärde från AR. I vårt nya spel blir AR en bonus, som coola extrapussel. Generellt blir pussel roligare ju mer man tänker utanför boxen. Men det passar inte alla spel och man måste även se begränsningarna med AR.” 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera