Den svenska musikjätten Spotify följer många andra stora teknikbolag i spåren och låter sina anställda arbeta hemifrån resten av året.
Det bekräftar bolaget för de amerikanska nyhetssajterna Variety och Music Business Worldwide.
”Vi kommer även fortsättningsvis att följa riktlinjerna för varje stad och öppna våra kontor gradvis när vi bedömer att det är säkert. Ingen måste komma till kontoret, och alla anställda kan välja att jobba hemifrån året ut”, uppger Spotify.
Beslutet gäller för samtliga Spotify-anställda på alla 79 kontor världen över. Koncernen hade knappt 5 800 medarbetare vid slutet av första kvartalet, flest i USA och Sverige.
Bolag som Facebook och Google har fattat liknande beslut om förlängningar av distansarbete, medan Twitter kommer låta sin personal arbeta hemifrån permanent om det önskas.
Daniel Ek var en av de första stora företagsledarna i Sverige som propagerade för distansarbete i början av mars efter coronavirusets utbrott.
Läs mer: Spotify skickar hem anställda – uppmanar svenska företag följa efter
Spotify presterade ett starkt första kvartal, trots den ekonomiska osäkerheten som följt i spåren av pandemin. Förlusten blev betydligt lägre än väntat och stannade på 17 miljoner euro under kvartalet. Bolaget når nu 130 miljoner betalande kunder och intäkterna ökade med 22 procent på årsbasis till totalt 1,85 miljarder euro.
”Det var ett starkt kvartal och trots all turbulens i världen prickade vi alla våra mål. Och viktigast för oss är att användartillväxten ökade i alla fyra regioner, jämfört med första kvartalet i fjol. Så jag är mycket nöjd med kvartalet i denna osäkra miljö”, sa Daniel Ek i en exklusiv intervju med Di Digital.
Däremot har bolaget saktat ned sina nyanställningar med ungefär 30 procent under pandemin, i jämförelse med de prognoser som sattes upp i början av 2020. Trots allt förväntar sig Spotify att öka personalstyrkan med 15 procent i år.
Läs mer: Daniel Ek om viruskrisen: ”Största förändringen i konsumtion någonsin”