Hoppa till innehållet

Spotify förlänger distansarbetet till 2021

Spotify kommer låta sina 5 800 medarbetare arbeta hemifrån resten av året. Beslutet gäller för samtliga anställda på streamingjättens 79 kontor världen över.

Spotifys grundare och vd Daniel Ek.
Spotifys grundare och vd Daniel Ek.Foto: Henrik Montgomery/TT

Den svenska musikjätten Spotify följer många andra stora teknikbolag i spåren och låter sina anställda arbeta hemifrån resten av året. 

Det bekräftar bolaget för de amerikanska nyhetssajterna Variety och Music Business Worldwide.

”Vi kommer även fortsättningsvis att följa riktlinjerna för varje stad och öppna våra kontor gradvis när vi bedömer att det är säkert. Ingen måste komma till kontoret, och alla anställda kan välja att jobba hemifrån året ut”, uppger Spotify.

Beslutet gäller för samtliga Spotify-anställda på alla 79 kontor världen över. Koncernen hade knappt 5 800 medarbetare vid slutet av första kvartalet, flest i USA och Sverige. 

Bolag som Facebook och Google har fattat liknande beslut om förlängningar av distansarbete, medan Twitter kommer låta sin personal arbeta hemifrån permanent om det önskas.

Daniel Ek var en av de första stora företagsledarna i Sverige som propagerade för distansarbete i början av mars efter coronavirusets utbrott.

Läs mer: Spotify skickar hem anställda – uppmanar svenska företag följa efter

Spotify presterade ett starkt första kvartal, trots den ekonomiska osäkerheten som följt i spåren av pandemin. Förlusten blev betydligt lägre än väntat och stannade på 17 miljoner euro under kvartalet. Bolaget når nu 130 miljoner betalande kunder och intäkterna ökade med 22 procent på årsbasis till totalt 1,85 miljarder euro.

”Det var ett starkt kvartal och trots all turbulens i världen prickade vi alla våra mål. Och viktigast för oss är att användartillväxten ökade i alla fyra regioner, jämfört med första kvartalet i fjol. Så jag är mycket nöjd med kvartalet i denna osäkra miljö”, sa Daniel Ek i en exklusiv intervju med Di Digital.

Däremot har bolaget saktat ned sina nyanställningar med ungefär 30 procent under pandemin, i jämförelse med de prognoser som sattes upp i början av 2020. Trots allt förväntar sig Spotify att öka personalstyrkan med 15 procent i år.

Läs mer: Daniel Ek om viruskrisen: ”Största förändringen i konsumtion någonsin” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera