Hoppa till innehållet

Spotify-klick går in i AI-bolaget Mavenoid

Mavenoid bildades som ett forskningsprojekt inom försvaret. Nu har AI-bolaget fått in Creandum, kända för sin tidiga investering i Spotify, som delägare. Flera tunga affärsänglar har också köpt in sig, kan Di Digital avslöja.

Shahan Lilja (tv) och Gintautas Miliauskas har grundat Stockholmsbolaget Mavenoid.
Shahan Lilja (tv) och Gintautas Miliauskas har grundat Stockholmsbolaget Mavenoid.Foto: Press

Teknisk support är ett område som många entreprenörer vill förbättra med hjälp av artificiell intelligens.

Det Stockholmsbaserade bolaget Mavenoids idé är att hjälpa kunder till storföretag att felsöka produkter. Tanken är att erbjuda ”troubleshooting” som en mjukvarutjänst.

Om gräsklipparen går sönder vill är tanken att Mavenoids mjukvara ska hjälpa kunden att fixa problemet själv, eller åtminstone hitta orsaken. Det AI-baserade systemet ska också kunna sköta kommunikationen direkt med kunderna.

Mavenoid grundades 2016 och lanserade sin plattform för felsökning följande år. Nu har bolaget fått in sin första externa investering, uppger flera källor för Di Digital.

Riskkapitalbolaget Creandum – känt som en av Spotifys och Izettles första ägare – är an av finansiärerna.

”Det stämmer. Vi ska anställa personal och bygga ut vår tekniska plattform”, säger bolagets vd och medgrundare Shahan Lilja till Di Digital.

Berlin-baserade Point Nine Capital leder rundan, som totalt uppgår till cirka 18 miljoner kronor. De har tidigare investerat i etablerade techbolag som den digitala banken Revolut och matleveranstjänsten Delivery Hero.

Flera tidiga Spotify-medarbetare är också delägare i bolaget. Bland investerarna finns Spotifys första CTO Andreas Ehn (NTL), Spotifys tidigare utvecklare Leo Giertz, Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius (NTL) och Alfred Ruth (NTL), som tidigare grundat Videoplaza.

Läs mer: Klarna-grundaren går in i heta startupbolaget Hedvig 

Shahan Lilja och hans medgrundare Gintautas Miliauskas har tidigare arbetat på bolag som Palantir och Google. De söker just nu flera nya medarbetare, bland annat utvecklare och en affärsutvecklingschef. 

Till bolagets första kunder hör Scania och Alfa Laval. Under sitt första år omsatte bolaget 1,3 miljoner kronor.

Mavenoid har sin bas på Östermalm och började som ett forskningsprojekt knutet till Försvarets materielverk (FMV). Då var syftet till exempel att felsöka militärfordonet Volvo C303.

Läs mer: Spotify-veteraner investerar i resetjänsten Triple

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera