Hoppa till innehållet

Spotify köper poddplattform – för 2 miljarder

Spotify sparar inte på krutet i sin poddsatsning. Nu meddelar bolaget att de köper annons- och distributionsbolaget Megaphone – enligt uppgifter för 235 miljoner dollar.

Daniel Ek är vd på Spotify
Daniel Ek är vd på SpotifyFoto: Henrik Montgomery/TT, Henrik Montgomery/TT, Henrik Montgomery/TT

Förvärvet av Megephone beskrivs som ett steg mot att göra poddar mer kommersiella och lönsamma.

”Megaphone är en av världens mest innovativa annons- och publiceringsplattformar. Tillsammans kan vi hjälpa annonsörer och poddare att nå sin fulla potential”, skriver Spotify i ett pressmeddelande.

Affären är enligt uppgifter till The Verge värd 235 miljoner dollar – omkring 2 miljarder kronor.

Megaphone har en målgruppsstyrd marknadsplats som Spotify av allt att döma ville åt för att kombinera med sin funktion att skjuta in reklam i poddar – och sedan bekräfta att det hörts. Den modellen av annonsering har hittills bara funnits i Spotifys egna poddar, men ska nu också bli tillgänglig för tredjepartsinnehåll via Megaphones plattform.

Läs mer: Spotify tiger om poddarna – nu ryter experten ifrån: ”Klädsamt om de tog ansvar” 

Spotifys poddsatsning är en av bolagets största omställningar någonsin och beskrivs i ett större perspektiv som ett sätt att nå dominans på all form av ljud.

Sedan tidigare har den svenska streamingjätten lagt minst 1 miljard kronor på att värva den kontroversielle poddstjärnan Joe Rogan.

Michelle Obama och Kim Kardashian är två andra supernamn som skrivit exklusiva avtal med Spotify.

Men affärerna har också ifrågasatts. Just den dyrköpta podden ”The Joe Rogan Experience” har kritiserats av såväl lyssnare som den egna personalen. 

Spotify har dock undvikit att svara på frågor om podden och hur de ser på sitt ansvar i frågan.

Läs mer: Spotifys poddbråk: Användare säger upp konton i USA efter ny Joe Rogan-skandal

I går kunde Di Digital berätta att Apple och Sony slåss om att köpa poddcastnätverket Wondery. En tänkbar prislapp ligger på mellan 300 till 400 miljoner dollar, motsvarande uppemot 3,5 miljarder kronor, rapporterade Bloomberg News med hänvisning till källor. 

Spotify har å sin sida sedan tidigare köpt poddbolag som Anchor, Gimlet Media och The Ringer.

I en intervju med Di Digital i våras sa Spotifys vd Daniel Ek såhär om sin syn på framtiden för poddar:

”Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera