Hoppa till innehållet

Spotify omsatte omkring 10 miljarder under tredje kvartalet

Spotify beräknas växa med omkring 40 procent under 2017, men går fortsatt med miljardförlust.

Spotifys omsättningstillväxt beräknas uppgå till omkring 40 procent 2017.
Spotifys omsättningstillväxt beräknas uppgå till omkring 40 procent 2017.Foto: Akio Kon

Den svenska musiktjänsten Spotify omsatte en miljard euro eller omkring 10 miljarder kronor under det tredje kvartalet 2017. Det skriver tekniksajten The Information som hänvisar till två anonyma investerare med insyn. 

Därmed är bolaget på väg mot en omsättning på drygt 40 miljarder kronor för helåret 2017 vilket motsvarar en ökning på omkring 40 procent jämfört med 2016. 

Rörelseförlust uppges i sin tur ha landat på mellan 70-90 miljoner euro under det tredje kvartalet och för helåret 2017 uppskattas rörelseförlusten landa på omkring 300 miljoner euro eller nästan 3 miljarder kronor. 

Enligt The Information har Spotifys investerare inte fått se bolagets siffror för det fjärde  kvartalet 2017 ännu. 

Läs mer: Pensionsjätten tankar Spotify-aktier – för halva priset  

Uppgifterna om Spotifys finansiella prestation kommer efter att bolaget lämnat in konfidentiell ansökan om en börsnotering i USA under det första halvåret av 2018.

Di Digital har tidigare rapporterat om att Spotify värderades till drygt 21 miljarder dollar, eller omkring 170 miljarder kronor, i samband med att kinesiska Tencent investerade i bolaget. Samtidigt ska bolaget, enligt uppgifter till Di Digital, ha kommunicerat till sina större aktieägare att värderingen snart kan uppgå till knappt 200 miljarder kronor.

Apple med sin musiktjänst är den närmaste rivalen och har 36 miljoner aktiva användare. Spotify har dubbelt så många och mer än 140 miljoner aktiva användare, per data från i juni. 

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera