Hoppa till innehållet

Spotifys kinesiska konkurrent till börsen

Tencent Music har lämnat in en ansökan om börsnotering i USA, dock utan att tydliggöra om man vill ta upp listningen på New York-börsen eller Nasdaq. Det skriver Wall Street Journal.

Daniel Ek ser ut att få sällskap på börsen av den kinesiska konkurrenten Tencent Music.
Daniel Ek ser ut att få sällskap på börsen av den kinesiska konkurrenten Tencent Music.Foto: Henrik Montgomery/TT

I dokumentet redovisade företaget sina finansiella siffror för det föregående året. Intäkterna mer än fördubblades till 1,66 miljarder dollar på vilket man gjorde en vinst av 199 miljoner dollar, cirka två miljoner dollar mer än jämfört med året innan.

Tencent Music värderades vid slutet av fjolåret till 12,5 miljarder dollar och en notering har uppgetts kunna höja denna siffra till över 25 miljarder dollar. Det skulle i sådana fall göra listningen till en av de största hittills i år.

Läs mer: Spotifys kinesiska utmanare redovisar miljardvinst

Tencent Music blir annars den andra stora musiktjänsten att ta klivet in på börsen efter att svenska Spotify tillåtit handel med sina aktier på New York-börsen i april.

Tencent Music, som är en del av Tencent, hade vid slutet av juni 644 miljoner månatliga användare varav 23,3 miljoner var betalande användare. Vid samma tidpunkt var andelen för Spotify på betydligt lägre 180 miljoner användare men av dessa var hela 83 miljoner betalande användare. 

Läs mer: Martin Lorentzon säljer aktier i Spotify 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera