Hoppa till innehållet

Spotifyveteran ska lära bolag bli mer innovativa

Efter tre år lämnar Sofie Lindblom rollen som Innovation Manager på Spotify. Som vd för nystartade Ideation 360 vill hon nu skapa en världsledande idéplattform.

Sofie Lindblom är vd för nystartade Ideation360.
Sofie Lindblom är vd för nystartade Ideation360.Bild: Jonas Åman

I en värld där hjulen snurrar allt snabbare har nytänkande och innovation blivit hårdvaluta för världens företag. Det menar Spotifys innovationschef Sofie Lindblom, som nu lämnar musikjätten för att bli vd för den nystartade innovationsplattformen Ideation360.

Läs mer: Tretton tech-kvinnor på VA:s maktlista

Målet är att hjälpa företag utveckla strategier för att kunna hitta och genomdriva idéer. Bolagets första produkt är en webb- och appbaserad plattform för idéinsamling och beslutsfattande som lanseras i april 2017.

 ”Visionen är att bli den världsledande plattformen för idéer och beslutsfattande.  I dag inser allt fler företag hur viktigt det är att tänka nytt för att inte bli ifrånsprungna av sina konkurrenter”, säger Ideation360:s vd Sofie Lindblom.

Hur känns det att lämna Spotify?

”Det var ett tufft beslut för jag har gjort en fantastisk resa med Spotify, samtidigt var det här ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Jag ser fram emot att axla rollen som vd och vara med och bygga upp det här bolaget från grunden.” 

Ideation360 är ett dotterbolag till innovationsbolaget Innovation 360, som utvecklat en teknologi för innovationsstyrning som bland annat licensieras ut till konsultbolag. I december förra året kunde Di Digitalt rapportera att Innovation 360 Group fyllt på kassan med 10 miljoner kronor från bland andra WM-datas grundare Thord Wilkne samt familjen Tilanders Backstage Invest (NTL), som tidigare investerat i Zound Industries (NTL).

Läs mer: WM-datas grundare investerar i innovationsbolag

Tanken är att Ideation360:s idéverktyg ska komplettera moderbolagets erbjudande. Redan innan lanseringen har bolaget landat en rad kunder, bland annat Framtidsmediagruppen, Mynewsdesk och Northern Offshore Services.

”En av de mest spännande sakerna med att vara med och starta det här bolaget är att innovation är ett behov som är både industriövergripande och internationellt. Det ska bli spännande att se vilka sammanhang vårt verktyg kan användas”, säger Sofie Lindblom.

Hon anställdes på Spotify 2014 och har de senaste åren arbetat med att utforma bolagets innovationsstrategi. 2016 rankade den amerikanska tidskriften Fast Company Spotify som ett av världens 20 mest innovativa företag. Detta trots att bolaget inte har en innovationsavdelning.

”Det är en medveten strategi från Spotifys sida. Generellt finns det två sätt att organisera idéarbetet i ett företag. Antingen lägger man det i en separat avdelning eller så gör man som till exempel Google och låter det genomsyra hela organisationen. Den senare strategin har blivit mer populär på sista tiden då det ofta krävs att hela organisationen samarbetar kreativt för att man som företag ska kunna möta en omvärld som förändras snabbt. Sen blir vi även mer motiverade när vi som anställda får vara delaktiga i idéarbetet”, säger Sofie Lindblom.

Vilka lärdomar tar du med dig från Spotify?

”En viktig framgångsfaktor för innovation är att den stöttas av den högsta ledningen. Anställda kan inte innovera och tänka nytt om de inte får tiden att göra det utöver sina ordinarie arbetsuppgifter. Tid är ofta en begränsande resurs på både startups och etablerade bolag, men då krävs det att ledningen är kreativ och hjälper de anställda att frigöra de timmar som behövs”, säger Sofie Lindblom.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera