Annons

Stanfordforskaren som är spelentreprenör i Norrland

Bioteknikingenjören och KTH-professorn Emma Lundberg är gästforskare på Stanforduniversitetet i Kalifornien.
Bioteknikingenjören och KTH-professorn Emma Lundberg är gästforskare på Stanforduniversitetet i Kalifornien. Foto: Tim Coy
Bioteknikingenjören och KTH-professorn Emma Lundberg är gästforskare på Stanforduniversitetet i Kalifornien och driver samtidigt ett hemligt dataspelsbolag i Skellefteå.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Emma Lundberg har bänkat sig i en stol och lapar decembersol mitt emot ingången till Stanfordsjukhuset på universitetets campus i Palo Alto, Kalifornien. Det är strax innan lunch och det råder full aktivitet utanför sjukhusdörrarna. I byggnaden bredvid, där forsknings- och labbverksamheten håller till, har hon sitt kontor. 

Emma Lundberg har gästforskat här i snart två år och är utlånad från KTH i Stockholm, där hon leder ett team på 18 personer. Hon är ansvarig för det som kallas Cell Atlas inom miljardprojektet The Human Protein Atlas på KTH, som finansieras av Wallenbergstiftelsen. Det går ut ut på att kartlägga alla människans proteiner och var i cellerna de finns. Proteiner är byggstenarna i människans organ och vävnader, och varje person har runt 20 000 proteiner. 

”Det är viktigt att förstå hur proteiner fungerar normalt och när man blir sjuk, vilket det finns flera aktörer som är intresserade av som läkemedelsbolagen”, säger Emma Lundberg.

Hon är inbjuden till Stanford av Chan Zuckerberg Biohub, grundat av Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg och hans fru Priscilla Chan. Biohub är ett samarbetsprojekt mellan universiteten Berkeley, UCSF och Stanford, och Emma Lundbergs uppgift är att hitta synergier med det svenska projektet hon leder.

Läs mer: Chan och Zuckerberg ger pengar till KTH-forskare

”Vi på The Human Protein Atlas sitter på världens största bibliotek av bilder av människans proteiner och celler, vilket bland annat är spännande ur ett AI-perspektiv”, säger Emma Lundberg. 

Databasen har 300 000 användare i månaden och består av forskare, läkemedelsbolag, småföretag och bioteknikbolag. 

När vi ses har hon precis publicerat två artiklar i vetenskapliga tidsskrifter. Den ena handlar om ett genombrott i klassificeringen av proteinerna genom en tävling som utlystes av Kaggle, nät-communityt för data och maskininlärning som Google numera äger, där 2 172 team deltog. Den andra om en webbaserad open-source plattform för AI-modeller av biomedicinsk data. 

Emma Lundberg står på gården utanför byggnaden på Stanforduniversitetets campus i Palo Alto, där hon har sitt kontor. En dag i veckan sitter hon också på Chan Zuckerberg Biohub i centrala San Francisco.
Emma Lundberg står på gården utanför byggnaden på Stanforduniversitetets campus i Palo Alto, där hon har sitt kontor. En dag i veckan sitter hon också på Chan Zuckerberg Biohub i centrala San Francisco. Foto: Tim Coy

Emma Lundberg visar också upp ett spel som har bidragit till kartläggningen av proteinerna i databasen. Det var 2015 som hon och hennes team ville snabba upp processen med att identifiera bilder av proteiner genom ett så kallat citizen science-projekt.

Emma Lundberg tog fram en projektidé och fick genom en mellanhand kontakt med det isländska spelbolaget CCP Games som utvecklar spelet Eve Online. CCP byggde in en modul i spelet som integrerades i spelnarrativet i form av ett projekt som leddes av avataren professor Lundberg.

”Vi höll på i ett år och hade 322 000 spelare som gjorde 32 miljoner klassificeringar. Tiden de spelade var sammanlagt 70 år. Spel är en bra portal att komma åt människors hjärnor”, säger Emma Lundberg.

Utifrån erfarenheten med Eve Online fick Emma Lundberg en idé om att kombinera medicin med spel.

”Jag är ingen gamer själv, men jag blev slagen av engagemanget i spelet och fascinerad över vilken underutnyttjad kraft det finns i spel”, säger hon.

Spel är beroendeframkallande både på gott och ont.

Emma Lundberg är uppväxt i Skellefteå och när hon var där och hälsade på för ett par år sedan pratade hon om sina planer med Anders Tånger, som då drev Skellefteå Ventures – en fond han satte upp med investerare som ville satsa lokalt. 

Han rekommenderade henne i sin tur att ta kontakt med Skellefteå-byrån North Kingdom, som bland annat har jobbat med koncept för Google, Supercell och Procter & Gamble, och hon lyckades få med sig den kreativa chefen David Eriksson på tåget. På utvecklarsidan hoppade Mikael Emtinger, som var med och utvecklade podcast-plattformen Acast, på – också det en kontakt till Anders Tånger. 

Teamet på åtta personer är utspritt mellan Skellefteå, Göteborg och så Emma Lundberg i Kalifornien.

”Jag såg möjligheten att sammanföra det bästa från life science-området i form av Emma, och det bästa från den kreativa näringen med David”, säger Anders Tånger, på telefon från Skellefteå.

Mindforce Game Lab, som bolaget heter, startades 2017, och har sedan dess jobbat under radarn. Anders Tånger är vd och Emma Lundberg och David Eriksson medgrundare.

”Jag sätter visionen och öppnar dörrar för olika samarbeten, som till exempel kliniska eller med digitala apotek, och jag tror att det är bra att ha en fot i varje värld som jag har”, säger Emma Lundberg.

Det första spelet planerar Mindforce att släppa under 2020 och det går ut på få spelarna, eller ”playtients” som Mindforce kallar dem, att etablera nya vanor. 

”Spel är beroendeframkallande både på gott och ont och vårt spel är en kompis på vägen mot bättre hälsa”, säger Emma Lundberg. 

Man blir häpen när man sätter sig in i problematiken.

Spelet ska hjälpa unga människor som lider av depression och bipolär sjukdom att med hjälp av olika utmaningar fullfölja sin medicinering under de 100 första dagarna. I den gruppen är det bara 25-30 procent som tar sin medicin så som de ska och det hoppas Mindforce kunna påverka. 

”Det gör stor skillnad för en person som är bipolär om man tar sin medicin eller inte, för då kan hen vara arbetstagare istället för försäkringstagare. Detsamma gäller för depression”, säger Anders Tånger.

Läs också: Svenskarnas antidepp-hjälm får mer pengar från Silicon Valley

Mindforce har hämtat inspiration från världshälsoorganisationen WHO som har sagt att ”komma tillrätta med problematiken kring att människor inte tar sin medicin som de ska, är större än genombrott för olika mediciner”.

”Man blir häpen när man sätter sig in i problematiken. Tittar på man på kroniska sjukdomar, både enklare och mer allvarliga diagnoser som cancer av olika slag, ligger snittet på att fullfölja sin medicinering på 50 procent”, säger Anders Tånger.

Tanken är att spelet ska certifieras som en medicinteknisk produkt utifrån Läkemedelsverkets krav och Mindforce har planer på att släppa fler spel, men för det krävs pengar. Teamet drog igång med egna pengar och från familj och vänner, men har för några veckor sedan fått in en större investering. Hur mycket det handlar om vill Anders Tånger och Emma Lundberg dock inte berätta. Det finns även en affärsmodell på plats, men även den är hemlig i dagsläget då avtalen inte är klara.

Bland investerarna finns Mathias Uhlén, en profil inom life science och som är övergripande ansvarig för The Human Protein Atlas-projektet på KTH, riskkapitalbolaget Partnerinvest Norr och Skellefteå-entreprenören Petter Mikaelsson som har grundat verkstadsbolaget Repay och driver entreprenörsskolan No plan B.

Läs också: Skellefteåbolaget tar in 16 miljoner – storsatsar på fotoböcker

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer