Hoppa till innehållet

Startupsektorn i nytt politiskt upprop: ”Får inte bli en sidofråga”

I Startupmanifestet 2.0 ställer techsektorn nya krav på svenska politiker inför valet. ”Vi måste bli ett av världens bästa scaleup-länder”, säger Sup 46 vd Daniel Sonesson.

Daniel Sonesson är vd på Sup46.
Daniel Sonesson är vd på Sup46.Foto: Patrik Olsson/Press

För tre år sedan publicerade startuporganisationen Sup 46, uppbackade av en rad svenska techprofiler, sina krav på svenska politiker.

Man krävde till exempel lägre beskattning av personaloptioner, enklare reglering kring arbetskraftsinvandring och en fungerande hyresmarknad för bostäder.

Nu publicerar Sup 46 den andra upplagan av startupmanifestet, där man menar att det inte hänt särskilt mycket sedan sist.

”Sverige har blivit en bra plattform för att starta bolag, men vi är inte nödvändigtvis det bästa landet att bygga bolag i. Vi måste bli ett av världens bästa scaleup-länder. Det är inte alls självklart”, säger Daniel Sonesson, vd för Sup 46.

Sup 46 har tillfrågat 90 startupbolag, varav endast 14 procent anser att politiken underlättat för den som driver en startup i Sverige sedan 2015.

Organisationen menar att "lite” har hänt ” sett till de punkter som togs upp 2015”.

Uppropet kräver denna gång att svenska politiker slopar den omdiskuterade 3:12-beskattningen, sänker arbetsgivaravgiften, stimulerar investeringar i tidiga bolagsfaser genom att införa regler som liknar de som i Storbritannien kallas ”Seed Enterprise Investment Scheme”.

Läs mer: Klarna växer kraftigt – startar hubb i Berlin

Därtill vill man att svenska myndigheter ska förenkla och påskynda hanteringen av ansökningar om arbetsvisum.

”En del saker har skett men vi konstaterar att det är väldigt mycket som fortfarande måste på plats. Vi vill inte att diskussionen om hur man får bolag att växa ska bli en sidofråga i debatten som sker inför valet”, säger Daniel Sonesson.

Han nämner fall där startupbolag ombetts flytta sin verksamhet från Sverige av investerare som ser gynnsammare arbets- och bostadsmarknader i andra länder.

Sedan sist har Spotify krävt förbättrade förutsättningar för snabbväxande bolag i Sverige och öppnat nya, stora kontor i New York och London. Nyligen avslöjade Di Digital att Klarna rekryterar stort i Berlin som en del av sin ambition att växa med 1000 anställda på ett år.

Läs mer: Spotify-grundarna hotar med landsflykt

Samtidigt har regeringen tagit tag i beskattningen av personaloptioner, som dock undantar större techbolag som Spotify, Izettle och Klarna.

Trots att Sup 46 upprepar flera klagomål menar Daniel Sonesson att svenska politiker söker rätt åtgärder för att tillmötesgå techsektorn.

 “Vi har kontinuerlig och god kontakt inom politiken. Politikerna bryr sig mycket om vårt arbete med startups med globala ambitioner. Därmed vet vi att vår input är viktig för dem.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera