Hoppa till innehållet

Steven ska lösa krånglet med notor – backas av tunga investerare

Fintechbolaget Stevens app ska göra det smidigt att hantera notor och utlägg vänner emellan, efter exempelvis en weekendresa. Nu tar bolaget in 9 miljoner kronor från tunga investerare.

Stevens grundare Jens Saltin och Fredrik Olofsson.
Stevens grundare Jens Saltin och Fredrik Olofsson.Foto: Press

”Vi vill hjälpa folk att lösa problemen kring gruppbetalningar som uppstår vid till exempel weekendresor, möhippor eller när man ska dela notan på krogen. I dag finns det ingen som löser hela problemet”, säger Fredrik Olofsson som är medgrundare av bolaget Steven till Di Digital.

Syftet med appen är att den ska hålla koll på vem som ska betala vad och när och påminner de som kanske har glömt att betala efter en resa, ett restaurangbesök eller en möhippa.

”Vi tror på ett positivt grupptryck. De som är med på utlägget ser vilka andra som har betalat och genom automatiska påminnelser från appen tas pinsamma situationer bort vänner emellan”, säger Fredrik Olofsson.

Nu tar bolaget in 9 miljoner kronor i riskkapital från bland andra familjen Andreen via Nordic Capital-grundaren Robert Andreen (NTL), familjen Siemiatkowski via Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski (NTL), Pejoni-grundaren familjen Edenström via Johan Edenström (NTL), Mellby Gård-vd:n Johan Andersson (NTL), Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti (NTL) och riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL).

Grundare av Steven är Jens Saltin och Fredrik Olofsson (NTL). Den förre jobbade i sju år på betaljätten Klarna och var senast chef för bolaget i Storbritannien. Den senare är en investerare och apputvecklare som bland annat ligger bakom anteckningsappen Mobilenotes och dejtingtjänsten Maybe.

Läs även: Klarna och Izettle-veteraner ska pressa räntor

Appen är i dagsläget i en öppen betaversion. En skarp lansering planeras till våren 2018.

”Vår plan är att lansera i Sverige och att sedan ta oss ut i Europa. Det tillståndet vi har kan översättas till resten av Europa ganska friktionsfritt”, säger Jens Saltin.

Han menar att Steven går längre än andra appar som försökt lösa utläggsproblematiken genom att erbjuda flera olika betalsätt direkt i appen:

”Den stora skillnaden är att vi inte bara räknar ut vem som är skyldig vad utan att man även kan genomföra betalningar i appen. Sedan försöker vi göra användarupplevelsen så friktionsfri som möjligt.”

Exakt hur affärsmodellen ser ut vill de inte berätta.

”Där har vi lite smarta idéer men det kan vi inte dela med oss i dagsläget. Vi har en plan för att tjäna pengar från dag 1. Vi är inte ett bolag som ska bränna massa pengar”, säger Jens Saltin.

Namnet Steven anspelar på det engelskspråkiga uttrycket "even Steven".

”Framöver vill vi få in ett AI-element där en bot som heter Steven hanterar alla problem åt användaren. Det kommer exempelvis alltså att vara Steven och inte en vän som påminner om skulden”, säger Fredrik Olofsson.

Läs även: Fintech – en magnet för investerare

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera