Annons

Stings affärscoach: “Fler kvinnliga grundare måste bli en icke-fråga”

Några av de kvinnliga grundare som har varit med i Stings olika program genom åren: Anna Bloth Karling – Hubbster (från vänster i topp), Anna Jenelius – Valiant Games Studio, Julia Sporre, Claudia Gård och Ulrika Lilja – GoFrendly, Marie Rudenstam – Beleco, Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan – Sniph, Jenny Wuori och Patricia Öien Ingemarsson – YourPDi, Christina Lundbäck – Surfcleaner, Tamara Bernad, Caroline Rödén och Lisa Löfgren – Bluecall, Frida Emilsson – Worldfavor, Lisa Gaultier – TPH Marketplace, Elsa Bernadotte – Karma, Ingrid Sundqvist, Erika Hjertén och Totta Ogander –Ztable, Cecilia Stengård – Elly Pistol, Stina Ehrensvärd – Yubico samt Joanna Bark och Elena Ekström – Bukvy.
Några av de kvinnliga grundare som har varit med i Stings olika program genom åren: Anna Bloth Karling – Hubbster (från vänster i topp), Anna Jenelius – Valiant Games Studio, Julia Sporre, Claudia Gård och Ulrika Lilja – GoFrendly, Marie Rudenstam – Beleco, Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan – Sniph, Jenny Wuori och Patricia Öien Ingemarsson – YourPDi, Christina Lundbäck – Surfcleaner, Tamara Bernad, Caroline Rödén och Lisa Löfgren – Bluecall, Frida Emilsson – Worldfavor, Lisa Gaultier – TPH Marketplace, Elsa Bernadotte – Karma, Ingrid Sundqvist, Erika Hjertén och Totta Ogander –Ztable, Cecilia Stengård – Elly Pistol, Stina Ehrensvärd – Yubico samt Joanna Bark och Elena Ekström – Bukvy.
Antal kvinnliga eller mixade grundarteam som var med i inkubatorn Stings program i fjol ökade med 60 procent jämfört med året innan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Var är kvinnorna? Det undrade Karin Ruiz när hon började som affärscoach på Sting 2015. Inkubatorn hade jobbat med frågan, men inte tillräckligt målmedvetet om man såg till fördelningen mellan kvinnor och män bland grundarna som var med i Stings båda program, Incubate och Accelerate.

“Det allra viktigaste vi har gjort är att jobba fokuserat med frågan och ständigt lyfta upp och diskutera den. Samt att vi har satt tydliga mätbara mål och börjat mäta hela processen”, säger Karin Ruiz.

Arbetet med att försöka förändra fördelningen började på allvar under 2017 och resultaten kom snabbt. 

Karin Ruiz är affärscoach på Sting sedan 2015. Innan dess jobbade hon bland annat med ett startupbolag som tog fram toalettpåsar för utvecklingsländer och ett som utvecklade globala utbildningar för till exempel fabriksarbetare i produktionsländer.

“Vi frågade oss om det var en slump eller om det hade att göra med våra insatser, och vi kom fram till att det faktiskt var det målmedvetna arbete som vi hade gjort som gav utdelning”, säger Karin Ruiz.

Mellan 2017 och 2018 gick antal team med kvinnliga grundare i Stings program upp från 26 procent till 42 procent. Målet år 2020 är att nå 50 procent. 

“Siffrorna 26 till 42 procent är ju vid antagning, men om du ska få en högre procent så måste det finnas fler sökanden med kvinnor i grundarteamet. Det är inte så att vi tar in ett sämre case bara för att kvinnor är med, utan det handlar om att vi måste förändra vårt inflöde”, säger Karin Ruiz.

För att nå ut har Sting bland annat haft en överrepresentation av kvinnor på scenen under deras event och lyft fram olika kvinnliga förebilder.

Vi har bara börjat jobba med det här och kommer att fortsätta göra det tills det blir en icke-fråga.

Förutom på programmen har Sting också jobbat med att fler investeringar från riskkapitalbolaget Propel Capital, Stings finanseringsben, ska gå till kvinnor. Det landade i att 38 procent av totalt 26 investeringar gjordes i kvinnliga eller mixade grundarkonstellationer.

“Vi har också jobbat med att få in fler kvinnliga affärsänglar som investerar i Propel Capitals fond och i den senaste rundan är tio av 41 investerare kvinnor. För att lyckas måste det vara fler kvinnor överallt, även bland investerarna”, säger Karin Ruiz.

Tidigare fördelning av investerarna i Propel Capital var två kvinnor och 27 män. När det var tre veckor kvar till att den senaste fonden skulle stängas fanns det återigen endast två kvinnliga kandidater. Då kallade Karin Ruiz till ett möte med tre kvinnliga kollegor då de konstaterade att det inte duger.

“Tillsammans bestämde vi oss för att göra något åt saken. Vi gick ut till våra egna nätverk och lyckade få in åtta till”, säger Karin Ruiz, säger Karin Ruiz.

Läs också: Hon ska investera statliga miljoner – letar greentech

Ett ytterligare område Sting har jobbat med är rekrytering till de olika bolagen som är med i programmen. Det har resulterat i att 40 procent av de 40 rekryteringar som har gjorts har varit en kvinna. 

“Jag är fascinerad över att om man driver frågan mer målmedvetet så får man resultat. Det behöver inte var så himla svårt. Vi har bara börjat jobba med det här och kommer att fortsätta göra det tills det blir en icke-fråga”, säger Karin Ruiz.

Nästa steg för Sting är att även se över mångfalden i grundarteamen även utifrån ålder och etisk bakgrund.

Läs även: Hennes techbolag Yubico omsätter en halv miljard 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies