Hoppa till innehållet

Storägarna cashar in: ”Izettle visar att Sverige levererar”

Försäljningen av Izettle är ett styrkebevis för Sverige som technation. Det menar representanter från storägarna Creandum och Northzone. 

Johan Brenner, general partner på Creandum.
Johan Brenner, general partner på Creandum.

Det råder lyrisk stämning på Creandum och Northzone. Sveriges två främsta investerare i techbolag var tidiga med att investera i både Spotify, som noterades i New York i april i år, och Izettle som nu säljs till amerikanska Paypal för drygt 19 miljarder kronor.

Creandum kammar hem runt en miljard kronor på Izettle-affären. Och Northzones Izettle-andelar är värda cirka 850 miljoner kronor, enligt uppgift till Di Digital.

”Det känns fantastiskt att Sverige levererar ytterligare ett globalt techbolag. Spotify, Mojang och nu Izettle - ett business-to-business-bolag som växer i 12 länder. Jag är så otroligt stolt över vad grundarna och teamet åstadkommit under dessa år. Det är ytterligare ett bevis att vi kan konkurrera ordentligt”, säger Johan Brenner, general partner på Creandum.

Creandum investerade i Izettle redan vid A-rundan 2011, tillsammans med brittiska Index Ventures, och har hängt med sedan dess. Johan Brenner satt dessutom i styrelsen fram till för några veckor sedan och har varit en viktig maktfaktor bakom kulisserna. 

Läs mer: Hemvändaren Johan Brenner är orolig för startup-Sverige

Northzone klev ombord först vid B-rundan 2012, och har inte varit lika aktiva i styrelsen. Men affären är givetvis en viktig seger på dem också.

”Izettles grundare Jacob de Geer och Magnus Nilsson är ännu ett radarpar i stil med Daniel och Martin på Spotify och Jonas och Filip på Avito. Jag har haft förmånen att jobba med alla tre och det är kul att se hur de använder sina styrkor och hur de kompletterar varandra. De har aldrig tappat sin övertygelse, även när det krävts mycket kapital att genomföra den", säger Pär-Jörgen Pärson, general partner på Northzone och ansvarig för investeringen i Izettle.

Affären sker på en marknad under snabb konsolidering. Svenska betaljätten Klarna köpte exempelvis tyska Billpay för 580 Mkr i fjol. Och förra sommaren sålde riskkapitalbolaget Nordic Capital sitt svenska betalbolag Bambora för 14 miljarder till franska Ingenico Group. I mars i år gick Nordic Capital vidare och köpte merparten av svenska Trustly i en affär som värderar bolaget till 7 miljarder kronor.

Läs mer: Nordic Capital förvärvar Trustly i storaffär 

Skype, Mojang, King och nu Izettle. Är det ett problem att så många svenska tech-succéer köps av amerikanska jättar? 

"Den positiva synen går ju ut på att det kommer in pengar på den europeiska techscenen som återinvesteras i nya bolag. Men det är ju klart, Europa behöver ju även techbolag som kan köpa amerikanska konkurrenter. Än så länge är det ju bara Spotify som gjort det", säger Northzones Pär-Jörgen Pärson och fortsätter:

”Izettle hade kunnat lyckas genom att noteras och växa som självständigt bolag. Men Paypal är ju unikt i att vara ett gigantiskt betalbolag med en startupmentalitet. Ingen europeisk aktör skulle uppskatta Izettle på samma sätt, samtidigt som det finns många tekniska och geografiska synergier. Paypal ser ju Izettle som ett nytt affärsområde som ska ledas av Jacob de Geer.”

Northzones partner Pär-Jörgen Pärson
Northzones partner Pär-Jörgen Pärson

Även Johan Brenner på Creandum menar att affären är positiv för Sverige som tech-nation. 

”Självklart hade man hellre sett att bolaget noterades och fortsatte växa, men i slutändan måste man se till aktieägarvärde. Izettle kompletterar Paypay där man inte starka. De får ju en central roll i Paypal framöver och mycket ska byggas från Sverige där Izettle har merparten av sina över 500 medarbetare. Trots att de köps kommer Izettle vara en viktig del av det svenska fintechundret framöver."

Hur länge har man förhandlat om en försäljning?

”Huvudspåret har ju varit att gå till börsen. Vi har givetvis haft en dialog med många bolag länge, men Paypal blev konkret mycket sent. Det handlar om de senaste veckorna och det blev klart först under torsdagskvällen."

Många i affärspressen har varit skeptiska till Izettles stora förluster på en marknad med många lönsamma, snabbväxande konkurrenter som Klarna och Trustly. Varför har vi haft fel?

"Tillväxtbolag är ofta missförstådda. Izettle har haft förluster, men levererat stark tillväxt på en marknad med 25 miljoner småföretagare. Med knappt en miljon användare har man bara skrapat på ytan. Har man rätt grundare kan man exekvera bättre än alla andra. Men det finns givetvis risk hela tiden, det kunde ha gått snett.

När var det som tuffast?

"Vi har haft det svårt ett antal gånger under åren. Vi hade svårt att få tillstånd från Visa i vissa länder och det var utmanande att ta in kapital i vissa rundor. Det var även svårt att få rätt management på plats i Storbritannien, Frankrike och Latinamerika. Det har varit utmanande att gå från ett kortbetalningsbolag till ett bolag med kassasystem som erbjuder finansiering och möjligheten att driva firma online. Men Izettle har lyckats bygga en helhetslösning och det är det som gjort bolaget så värdefullt. 

Det ryktades om ett marknadsvärde på 10-12 miljarder vid en notering. Är Izettle värt mer i Paypals ägo?

”Jag är övertygad att om Izettle hade börsnoterats och exekverat på såna sina planer så hade man någon gång nått vad Paypal var villiga att betala. Men det är en avvägning. Detta är ett pris som båda parter var nöjda med.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera