Annons

Storåkers Pricerunner köper "bäst i test"-sajt

Nu växlar den nya Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers upp genom att köpa sajten Bäst i test. ”Nätet är fullt av åsikter, men användarna vill ha kvalitativa tester”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ett halvår har gått sedan Nicklas Storåkers tillsammans med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Nordstjernan köpte prisjämförelsesajten Pricerunner (NTL). Nu tar trion nästa steg för att utveckla bolaget, i och med köpet av testsajten Bäst i test. 

”Det här förvärvet är ett sätt att förnya Pricerunner. Vi vill inte bara hjälpa användarna att hitta de mest prisvärda produkterna, utan även de bästa”, säger Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers (NTL).

Läs mer: Storåkers vill gasa med Pricerunner

Bäst i test startades 2010 och finns idag i Sverige, Norge och Danmark. Sajten gör produktester av allt från barnprodukter till elektronik, genom att låta vanliga personer använda produkterna under en längre tid. Barnoveraller har till exempel testas av en hel förskola under en vinter.

”När andra testföretag skickar produkter till laboratorier kör de långtidstester med riktiga konsumenter. På ett sätt går det tvärtemot den sociala trenden inom e-handel. Samtidigt syns det tydligt. Nätet är fullt av åsikter, men användarna vill ha kvalitet”, säger Nicklas Storåkers.

Förra året omsatte bolaget bakom Bäst i test 8 Mkr, och gick med ett knappt överskott. Pricerunner har förvärvat bolaget i sin helhet och i samband med köpet har grundarna erhållit aktier i Pricerunner till ett värde av 6 Mkr, enligt Bolagsverket.

Bäst i test kommer att integreras i Pricerunners befintliga tjänst. Enligt Nicklas Storåkers är några ytterligare förvärv inte planerade inom den närmaste tiden, istället fortsätter bolaget att investera i och expandera den befintliga verksamheten. Pricerunner finns i dag i Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland, någon ytterligare internationell expansion finns inte i korten.

”Vi storsatsar på att bygga en bra sajt och vi är i full gång med att rekrytera 30 ytterligare anställda i Stockholm”, säger Nicklas Storåkers.

Den tidigare Avanza-vd:n lämnade sin post 2011 och har sedan dess investerat i en rad techbolag, bland annat Monetise och Design Online.

 Hur känns det att vara tillbaka i en mer operativ roll?

”Superkul. Jag är prylnörd så jag älskar det här”, säger Nicklas Storåkers.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies