Hoppa till innehållet

Storåkers Pricerunner köper "bäst i test"-sajt

Nu växlar den nya Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers upp genom att köpa sajten Bäst i test. ”Nätet är fullt av åsikter, men användarna vill ha kvalitativa tester”, säger han.

Ett halvår har gått sedan Nicklas Storåkers tillsammans med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Nordstjernan köpte prisjämförelsesajten Pricerunner (NTL). Nu tar trion nästa steg för att utveckla bolaget, i och med köpet av testsajten Bäst i test. 

”Det här förvärvet är ett sätt att förnya Pricerunner. Vi vill inte bara hjälpa användarna att hitta de mest prisvärda produkterna, utan även de bästa”, säger Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers (NTL).

Läs mer: Storåkers vill gasa med Pricerunner

Bäst i test startades 2010 och finns idag i Sverige, Norge och Danmark. Sajten gör produktester av allt från barnprodukter till elektronik, genom att låta vanliga personer använda produkterna under en längre tid. Barnoveraller har till exempel testas av en hel förskola under en vinter.

”När andra testföretag skickar produkter till laboratorier kör de långtidstester med riktiga konsumenter. På ett sätt går det tvärtemot den sociala trenden inom e-handel. Samtidigt syns det tydligt. Nätet är fullt av åsikter, men användarna vill ha kvalitet”, säger Nicklas Storåkers.

Förra året omsatte bolaget bakom Bäst i test 8 Mkr, och gick med ett knappt överskott. Pricerunner har förvärvat bolaget i sin helhet och i samband med köpet har grundarna erhållit aktier i Pricerunner till ett värde av 6 Mkr, enligt Bolagsverket.

Bäst i test kommer att integreras i Pricerunners befintliga tjänst. Enligt Nicklas Storåkers är några ytterligare förvärv inte planerade inom den närmaste tiden, istället fortsätter bolaget att investera i och expandera den befintliga verksamheten. Pricerunner finns i dag i Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland, någon ytterligare internationell expansion finns inte i korten.

”Vi storsatsar på att bygga en bra sajt och vi är i full gång med att rekrytera 30 ytterligare anställda i Stockholm”, säger Nicklas Storåkers.

Den tidigare Avanza-vd:n lämnade sin post 2011 och har sedan dess investerat i en rad techbolag, bland annat Monetise och Design Online.

 Hur känns det att vara tillbaka i en mer operativ roll?

”Superkul. Jag är prylnörd så jag älskar det här”, säger Nicklas Storåkers.

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera