Hoppa till innehållet

Storytel expanderar till Ryssland och Indien

Börsraketen Storytel expanderar till fyra nya marknader. Ljudboksbolaget ska locka lyssnare i Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Aktien stiger på börsen.

Jonas Tellander, vd Storytel.
Jonas Tellander, vd Storytel.Bild: Oskar Omne

Börsnoterade Storytel fortsätter sin snabba expansion i världen. Under fredagen meddelade ljudbolagsbolaget att man expanderar till fyra nya marknader: Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Satsningen ska väsentligt bredda verksamheten med hjälp av egna kontor och lokala produktionsteam.

“Vi investerar för framtiden och bygger från grunden när vi går in i ett land eller en region”, säger Jonas Tellander, vd Storytel.

Han betonar att lokal förankring blir nyckeln till framgång.

Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten.

“Samarbete med de ledande förlagen är viktiga faktorer, liksom de lokala teamen som vi handplockar för att passa in i den entreprenöriella kultur Storytel har. Det är en långsiktig och målmedveten strategi som har tjänat oss väl på våra befintliga marknader”, säger han.

Läs mer: Storytel slår förväntningarna under fjärde kvartalet

Storytel, som är noterat på Aktietorget, steg i fredagens inledande handel med 5 procent till 78,50 (följ kursen här).

Satsningen är ett stort steg i Storytels internationella expansion. Fram till nu har bolaget varit verksamt i Norden, Holland och Polen. De internationella marknaderna står för cirka 38 procent av bolagets streamingintäkter och sedan 2016 är bolaget lönsamt i både Norge och Danmark.

”Vi lanserar i dessa fyra länder mycket för att vi kommit i kontakt med duktiga entreprenörer som vill driva detta lokalt. På sikt kan ljudboken lyckas i stora delar av världen”, säger vd:n.

Först ut är Ryssland där Storytel släpper sin tjänst redan i april. Fokus ligger på underhållningslitteratur, men även sakprosa ska finnas bland de 1500 ljudböcker som erbjuds i tjänsten vid lanseringen. Katalogen ska sedan växa till 4000 titlar på ryska mot slutet på året, heter det.

“Vi bryter ny mark och siktar på att göra ljudboken riktigt stor i Ryssland. Nu har vi en bra setup med ett starkt lokalt team på plats som kommer arbeta hårt för att Storytel ska lyckas med det uppdraget”, säger vd Jonas Tellander.

I fjol chockade ljudboksbolaget det svenska kulturetablissemanget genom att köpa det anrika förlaget Nordstedts. Totalt har bolaget gjort 11 förvärv sedan starten 2006. Senaste affären var köpet av Danmarks fjärde största förlag People’s Press för 97 miljoner kronor i början av mars.

Läs mer: Storytel köper danska People's Press

För närvarande producerar Storytel årligen ca 2000 ljudböcker på ett tiotal språk. Bolaget, som grundades 2006, beskriver numera sig själva som en av världens största producenter av ljudböcker.

Den senaste tiden har Storytel lagt stora resurser på egenproducerat innehåll, under varumärket ”Storytel Original”. Men på grund av begränsningar i den ryska yttrandefriheten så undviker man att ge ut egna berättelser där, enligt vd Jonas Tellander.

Läs mer: Storytel investerar i arabiska böcker

“Berättelser skrivna av lokala författare är ofta mer populära och vi har därför även börjat utveckla och producera Storytel Original-innehåll genom våra lokala team. Men vi nöjer oss med att fungera som en renodlad distributör och ljudproducent av redan publicerat material i Ryssland. Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten och har därför i nuläget valt att inte ge ut egna berättelser där”, säger vd:n.

I takt med att utbudet av ljudböcker på de lokala språken växer hoppas Storytel att redan under hösten 2017 kunna erbjuda sin tjänst på den spanska, indiska och arabiska marknaden, heter det.

Läs mer: Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv

Storytels gjorde under hösten en nyemission på 100 miljoner kronor för att utveckla verksamheten. Utlandsexpansion som nu presenteras är redan budgeterad för verksamhetsåret, enligt bolaget.

De senaste 12 månaderna har Storytels aktie stigit med 317 procent till ett börsvärde på 3,6 miljarder kronor. 
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera