Hoppa till innehållet

Storytel passerar 1 miljon användare

Storytel har passerat en miljon användare. Man är nu överlägset störst i Norden och en av de ledande ljudboksbolagen i världen.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.

Branschen för e- och ljudböcker växer kraftigt i Sverige. I fjol satte de tre största aktörerna Storytel STORY B +2,43%Dagens utveckling, Bookbeat och Nextory rekord, med en försäljning på 678 miljoner kronor. 

Klart störst i Sverige, med marknadsandel på kring 80 procent, är Storytel. Bolaget grundades 2005 av Jonas Tellander och Jon Hauksson. 

Nu passerar Storytel en miljon användare totalt. Man lyfter gärna fram att man är en av världens största ljudboksbolag, en marknad som globalt domineras av Amazons Audible.  

”Det ger såklart väldigt bra råg i ryggen, särskilt nu när vi går in på nya marknader”, säger vd:n Jonas Tellander. 

Läs mer: Kampen om ljudboksmarknaden i Sverige: En riktig rysare 

Storytel finns idag i 17 länder och planerar att gå in i ytterligare två länder under året. 

”Vi har vuxit i Sverige under tio års tid, och sett en stadig tillväxt. Det är intressant att den svenska ljudboksmarknaden kommit så långt, men ändå fortsätter att växa.” 

Sedan årsskiftet har bolaget ökat med 200 000 betalande abonnenter. Storytel påpekar att det är lika många användare som konkurrenten Bookbeat har totalt.

De nya användarna kommer främst från Norden, men också Nederländerna, Ryssland och Turkiet. 

”Under året ser jag fram emot att få några till marknader där vi kommer närmre att nå lönsamhet. Så att vi kan bevisa att kundintresset och abonnentstocken genererar lönsam tillväxt.” 

Läs mer: Storytels marknadsandelar sjunker: Vi fokuserar inte på det 

Storytel närmar sig 400 000 betalande abonnenter i Sverige. Bonnierägda Bookbeat har runt 100 000 användare i Sverige, medan Nextory inte vill dela med sig av en konkret siffra. 

”Vi kommer att fira det här på alla kontor i våra 17 länder. Förhoppningsvis blir det tårta och skumpa”, säger Jonas Tellander.  

Storytels aktie hade vid 16.30-tiden under måndagen stigit med 3,6 procent till 114 kronor. Bolaget har därmed ett börsvärde på drygt 6 miljarder kronor. Följ kursen här.

Utöver streamingverksamheten äger också Storytel förlagen Norstedts, Massolit, Storyside, Printz Publishing, People´s Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms, Norstedts kartor. Sedan januari 2019, drivs även streamingtjänsten Ztory, för tidningar och magasin, i Storytels regi.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera