Hoppa till innehållet

”Sunda magplask på börsen i maj”

Två techbolag har gjort katastrofala börsdebuter under maj månad. Det är ett sundhetstecken som tyder på att den värsta tech-hajpen lagt sig, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Di Digitals reporter och poddprofil Jonas Leijonhufvud.
Di Digitals reporter och poddprofil Jonas Leijonhufvud.

Techbolagen Bambuser och Bioservo steg inte ens som solar. De rasade som pannkakor direkt.

Bioservo, som utvecklat en mjuk robothandske för vårdsektorn och industrin, föll med 21 procent under sin första handelsdag i måndags. Och Bambuser, är en videotjänst med en krokig bakgrund, backade 36 procent vid sin börsdebut i början av maj. 

Utvecklingen innebär att det inte längre bara är småsparare som kan bränna sig på noteringar av techbolag. Så har det varit tidigare med noteringar som vr-bolaget Crunchfish, app-verktyget Appspotr och Smart Eye, som utvecklar system för ögonläsning. 

Läs mer: Tungt fall för Fuglesangs robothandske

Som exempel steg Crunchfish med närmare 150 procent vid sin börsdebut den 7 november i fjol. Men sedan dess har kursen rasat och aktien handlas nu till strax under sin teckningskurs på 15 kronor. 

Handelsbanken Småbolagsfond, som deltog i Crunchfishs nyemission inför noteringen, har därmed klarat sig med skinnet i behåll. Men de småsparare som köpte in sig i raketen Crunchfish under första handelsdagen brände sig ordentligt.

Det är i detta ljus som noteringarna av Bambuser och Bioservo ser ut som ett trendbrott. Nu är det inte bara småsparare som kan bränna sig. Även ankarinvesterare hamna i kläm. (Värt att notera är att inga av de kända institutionella ägarna var med vid varken Bambuser eller Bioservos noteringar.)

Läs mer: Aviciis Bambuser rasar i börsdebuten 

Bambuser och Bioservo ju väsensskilda verksamheter. Men på några punkter är de lika: 

  • Båda lider av låg omsättning och ansenliga förluster.

Bioservo har exempelvis ett 20-tal medarbetare i Stockholm och i fjol hade bolaget en omsättning på drygt 11 Mkr och ett resultat på -12,6 Mkr.

  • Båda har kändisar i ägarkretsen.

Dj-stjärnan Avicii är delägare i Bambuser. Och både NHL-veteranen Börje Salming och astronauten Christer Fuglesang har investerat i Bioservo.

För ett halvår sedan hade kändisaspekten kunna överskugga det faktum att bolagen inte helt bevisat sin affärsmodell ännu. Så är det inte längre. Att bolagen rasat vid sin debut är ett sundhetstecken. Det är i bästa fall en indikation på att den värsta tech-hajpen har lagt sig.

Förhoppningsvis reser sig dessa aktier igen. Men det lär ske när de presenterar konkreta nyheter om nya kunder, ökade intäkter och krympande förluster.Foto: Pressbild.
Inte ens astronauten Christer Fuglesang (till vänster) robot-förstärkta handslag kunde rädda Bioservos aktiekurs. Till höger: Bioservos vd Erik Landgren.


Mer om detta i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/seb-sblockchain-satsning-facebookshamburgareochfemalefounders-vinnarna

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera