Hoppa till innehållet

Aviciis Bambuser rasar i börsdebuten

Bambuser går till börsen med två år av sjunkande försäljning bakom sig. Aktien faller brant för videobolaget, som har Avicii i ägarkretsen.

Bambusers vd Hans Eriksson ringer in börsnoteringen.
Bambusers vd Hans Eriksson ringer in börsnoteringen.Bild: Nasdaq

Bambuser (NTL) fick inför börsnoteringen en värdering på 115 miljoner kronor. Dessutom tog bolaget in ytterligare 24 Mkr i en nyemission.

Teckningskursen för denna var 9,20 kronor. Men marknaden tycks anse att det var dyrt. Vid 9.40 på fredagsmorgonen handlades aktien till 5,65 kronor, 39 procent lägre än teckningskursen. Då hade över 400 000 aktier bytt ägare. (Följ kursen här.)

Läs mer: Avicii investerar i Bambuser 

Bambuser bildades 2007 och var länge en pionjär inom livevideo. På senare år har dock konkurrensen hårdnat i takt med att nätverksjättar som Facebook och Twitter lanserat egna lösningar för direktsänd rörlig bild.

Den tidigare popstjärnan Avicii (NTL) blev delägare i Bambuser i samband med att bolaget tog in 14 Mkr i kapital i slutet av 2016.

Mellan räkenskapsåren 2013/2014 och 2015/2016 föll Bambusers omsättning från 8,3 Mkr till 5,8 Mkr.

”Toppen kom från en större affär med Sony när vi integrerade vår teknologi i deras mobilkameror. Under andra hälften av 2014, och fram till 2016 har vi haft fokus på att ställa om företaget från ett B2C-företag till ett renodlat B2B-företag. Bolaget hade helt enkelt inte resurser att anställa ytterligare säljpersonal och därför har intäktssidan blivit något lidande under den här perioden. Men nu har vi resurser, vi har anställt säljare och ser resultatet av det”, sade Bambusers vd Hans Eriksson till nyhetsbyrån Direkt inför börsnoteringen.

Under det andra halvåret 2016 ökade Bambusers intäkter dock med 65 procent jämfört med samma period 2015. Livevideobolaget har lämnat konsumentsidan (B2C) och är nu helt fokuserade på business-to-business (B2B). Företaget har tagit fram en plattform som stod klar i slutet av förra året bestående av två produkter.

Till stor del kommer Bambuser att använda sitt nya kapital för att öka försäljningen, och då främst på den amerikanska marknaden. Enligt prospektet ska 70 procent av emissionsbeloppet gå till försäljning och marknadsföring medan 30 procent ska gå till fortsatt utveckling av bolagets produkter.

”Efter att ha tagit in 24 miljoner kronor kommer vi att ha ungefär 40 miljoner i nettokassa. Vi ska inte slösa, men vi ska vara rimligt aggressiva i vår anställningstakt och ta tillvara på den möjlighet som finns. Under de senaste 6-9 månaderna har det skett en dramatisk förändring hos beslutsfattare när det gäller mobil livevideo”, sade Hans Eriksson i onsdags.

Läs mer: Stjärnproducenter investerar i svensk musiktjänst 

I memorandumet inför nyemissionen uppgav Bambuser att bolaget ska bli kassaflödes- och resultatpositivt någon gång under 2018 på rullande tolvmånadersbasis.

”Det blir under det andra halvåret 2018. De pengar vi tar in ska ta bolaget till lönsamhet - det känner jag mig trygg med”, säger Hans Eriksson som därmed indikerar att ytterligare kapital inte ska behöva tas in.

Hur mycket av era nuvarande intäkter ligger i er ”nya” affärsmodell och är hållbara för framtiden?

”Vi fick ett bidrag från Google före förra sommaren på 400.000 euro som inte kommer att återkomma, men i övrigt har vi tolvmånadersavtal med i princip alla kunder. I ett par undantagsfall har vi 24-månadersavtal. Vår ambition är att bygga en kundmassa med väldigt låg omsättningshastighet. Det kan vi bara göra genom att leverera en väldigt bra produkt.”

Det finns en del billiga program och gratislösningar som erbjuder videosamtal. Hur står sig ert erbjudande mot dem?

”Gratislösningarna har vissa komplikationer och är videosamtal 1-till-1 medan Irisplattformen är 1-till-många. Varken Apples Facetime eller Microsofts Skype sparar videomaterialet. Med vår lösning sparas allt videomaterial och taggas med relevant metadata i form av tid, plats och vilken enhet man har gjort det ifrån. Man har kontroll i en helt stängd miljö”, säger Bambuser-chefen.

Direkt/Di Digital


Läs mer: Många bränner sig på glödheta tech-noteringarFoto:
Medsols från vänster: Börsnoteringar av Smart Eye, Crunchfish och XMReality.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl er till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera