Hoppa till innehållet

Svalt intresse för Google och Apples betaltjänster i Sverige

Intresset är lågt bland svenska banker och deras kunder för techjättarnas betaltjänster. Efter Apple och Samsung gör nu Google ett försök att slå sig in.

Apple Pay har funnits i flera år, men inte fått fäste på den svenska marknaden.
Apple Pay har funnits i flera år, men inte fått fäste på den svenska marknaden.Foto: Jordan Strauss

Bara ett fåtal banker har anslutit sig till Googles betaltjänst, Google Pay, i Sverige. Nordea och Länsförsäkringar Bank är med från början, och Danske Bank kommer med i slutet av året. De andra storbankerna har nobbat den amerikanska it-jätten.

”Vår inställning är att vi vill erbjuda kunderna de möjligheter som finns”, säger Erik Zingmark, ansvarig för transaktioner på Nordea.

Thomas Glimstedt, chef för affärsutveckling på Länsförsäkringar Bank, säger att deras kunder har efterfrågat tjänsten.

”Det har varit ett visst tryck från kunder”, säger han.

Men den webbundersökning som Länsförsäkringar själva beställde förra året, från företaget Insight Intelligence, visar inte direkt på någon rusning. Bara ett par procent använde liknande tjänster från Apple och Samsung, och bara drygt hälften av de tillfrågade kände till att de över huvud taget finns.

Googles betallösning, liksom Apples och Samsungs, är egentligen som ett slags bankkort, fast inlagt i mobilen.

”Bakom står kortföretagen Visa och Mastercard, och kortutgivarna. När man använder tjänsten blir det en korttransaktion”, säger Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

Han berättar att Apple har haft det svårt på den svenska marknaden. Apple vill nämligen ha betalt av bankerna för varje transaktion. Det har gjort att bankerna inte velat hoppa på.

”Samsung har inte tagit betalt av bankerna. Syftet för dem är att ge bra tjänster som gör att det blir mer intressant att köpa mobiltelefoner av dem”, säger Bengt Nilervall.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige 

Anna Wikland är Sverige-chef på Google.
Anna Wikland är Sverige-chef på Google.Foto: Hampus Andersson, Hampus Andersson (Di)

Enligt Googles presskontakt Andrea Lewis Åkerman tar heller inte Google betalt av bankerna.

Men trots detta verkar intresset från bankerna för Googles lösning vara ljumt, när bara tre banker hängt på. Google själva uppger att de börjar lite försiktigt här i Sverige.

”Vi arbetar med ett par utvalda partners för att lansera tjänsten initialt, och ser fram emot att arbeta med mer partners för att expandera vårt erbjudande i Sverige”, uppger Andrea Lewis Åkerman.

Ändå, det kan vara svårt att övertyga svenskarna. Här är nämligen de svenska bankernas gemensamma mobila betalsystem Swish helt dominerande. Enligt Insight Intelligences webbundersökning från 2017 svarar 83 procent att de använder Swish.

Fast tjänsten fungerar bara i Sverige, även om utveckling pågår med sikte att täcka hela Norden. Swish fungerar också mellan privatpersoner, vilket inte de andra mobila betaltjänsterna är tänkta för.

”Swish är en bredare tjänst som passar Sverige. Google Pay, Apple Pay och Samsung Pay är globala, och fungerar i hela världen”, säger Erik Zingmark på Nordea.

Han vet inte om alla de nya betaltjänsterna som kommer blir stora här. Nordeas linje är att ha dem, och låta kunderna välja.

Men den som har erfarenhet av hur Google brukar använda data om användare för reklamändamål kan bli en smula fundersam då företaget nu vill ta hand om mobila betalningar. 

Kommer möjligen köphistoriken att användas för att bomba användare med reklam kopplad till köpvanorna? Google försäkrar att det inte är så.

”Vi använder inte transaktionsdata från Google Pay för att rikta annonser till användare”, säger Andrea Lewis Åkerman.

Frågan är hur man ska tänka som kund om man vill kunna betala via sin mobil. Fredrik Nordquist, biträdande chef för Konsumenternas Bankbyrå, tycker att man ska vara noga med att skydda sina koder och personuppgifter.

”Man ska vara lika försiktig som när man knappar in sina koder i terminaler eller bankomater”, säger han.

Man ska till exempel inte återanvända koder, understryker han.

”Många återanvänder en pinkod de lärt sig utantill i flera sammanhang, vilket tjuvarna känner till, och det ökar risken för exponering. Man är kanske inte lika försiktig med att skydda koden när man låser upp mobilen som man är när man står vid bankomaten”, säger Fredrik Nordquist.

(TT Nyhetsbyrån/Di Digital)

Läs mer: Efter Apple Pay – här är svenska bolagets "klockrena" svar 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera