Hoppa till innehållet

Sven Hagströmer satsar miljoner på app för arabiska ljudböcker

Svenska Kitab Sawti vill fylla ett hål i marknaden med sin ljudboksapp på arabiska. Nu tar duon bakom tjänsten in 11,5 miljoner kronor från bland annat finansmannen Sven Hagströmer.

Anton Pollack, grundare och teknikchef på Kitab Sawti, Sara Rifaat, community manager, Husam Kranda, försäljning och Sebastian Bond, grundare och vd.
Anton Pollack, grundare och teknikchef på Kitab Sawti, Sara Rifaat, community manager, Husam Kranda, försäljning och Sebastian Bond, grundare och vd.Foto: Joey Abrait

Den svenska ljudboksmarknaden blir allt större med företag som Storytel, med över 400 000 betalande kunder, Nextory och Bookbeat.

Nu investerar bland andra Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades och Martin Wattins och Peter Silferswärds Inbox Capital 11,5 miljoner kronor i svenska Kitab Sawti. Det är den största investeringen i företaget sedan det grundades i januari 2016.

"Vi tycker att det ett väldigt grundat team och de har på ganska kort tid byggt en väldigt intressant position på den här marknaden. Vi har en historik inom ljudböcker sedan tidigare eftersom vi har investerat i Storytel. Det är inte en jättestor investering för oss, den är mindre än vad vi normalt investerar, men det är en kombination av de två sakerna, att vi kan branschen och att det är bra grundare", säger John Hedberg, vd för Creades till Di Digital.

Kitab Sawti betyder “ljudbok” på arabiska och företaget köper rättigheter till, producerar och distribuerar just arabiska ljudböcker. Pengarna som nu har investerats ska gå till att utveckla verksamheten, säger bolagets grundare och vd Sebastian Bond.

"Vi har tagit in pengarna för att kunna expandera, producera fler ljudböcker och framför allt för att anställa folk och bygga ett kärnteam. Vi är cirka 50 personer involverade i verksamheten, sju personer på kontoren i dag och söker nu utvecklare", säger han.

Läs mer: Storytel expanderar till Ryssland och Indien 

Idén om att skapa en tjänst för arabiska ljudböcker uppstod när teamet bakom Kitab Sawti jobbade i ett projekt med syriska flyktingbarn i svenska skolor. Sebastian Bond jobbade som affärsutvecklingschef på ett svenskt ljudboksföretag som riktar sig mot svenska skolor och elever med dyslexi. De skulle se hur de kunde hjälpa de svenska skolorna att integrera nyanlända elever från Syrien och Sebastian Bond åkte runt i Sverige och intervjuade lärare.

Många lärare frågade efter ljudböcker på arabiska för de nyanlända eleverna

“Många lärare frågade efter ljudböcker på arabiska för de nyanlända eleverna, så då började jag leta efter arabiska ljudböcker. Jag hittade ingenting”, säger Sebastian Bond.

När de insåg att det inte fanns någon som producerade ljudböcker på ett av världens största språk bestämde de sig för att göra det själva. Tillsammans med Anton Pollak, nu teknikchef, grundade Sebastian Bond Kitab Sawti. De ser det som att de står utan större konkurrenter och med uppskattningsvis över 400 miljoner människor i världen som pratar arabiska innebär det många potentiella kunder.

Ljudboksjätten Storytel, som i dag ger ut böcker på ett tiotal språk, har även de intresserat sig för den arabisktalande marknade

Ljudboksjätten Storytel, som i dag ger ut böcker på ett tiotal språk, har även de intresserat sig för den arabisktalande marknaden. Så sent som förra hösten flaggade bolagets vd Jonas Tellander för att man planerade att teckna rättigheter till böcker och börja göra ljudböcker på arabiska. Men än har man inga arabiska titlar i sitt utbud.

Läs mer: Storytel samarbetar kring arabiska böcker 

Med Kitab Sawti var Sebastian Bond och Anton Pollak tvungna att börja från den absoluta början. Det räckte inte med ett mejl eller telefonsamtal för att skaffa rättigheter till de böcker som de ville spela in och ge ut. De fick ge sig av för att leta upp rätt personer själva.

“I Sverige kan du kanske täcka in majoriteten av bokmarknaden om du har avtal med några bokförlag. I Mellanöstern finns det 10 000 förlag och du kan inte mejla dem utan du måste åka till Beirut, Kairo, Riyadh eller var de nu sitter, knacka på och säga hej. Det arbetet har tagit extremt mycket tid”, säger Sebastian Bond.

I dagsläget kan användarna ladda ner appen gratis och testa den. Planen är att de i framtiden ska kunna köpa prenumerationer på tjänsten men när det kommer vara möjligt är inte bestämt än.

Tidigare aktieägare som nu har investerat ytterligare kapital är bland andra affärsänglarna Mathias Ackermand och även Lars Lindgren, via sitt bolag Venture Securities. Han är även styrelseordförande i Kitab Sawti. 

Den nystartade fonden Stockholm VC finns med som investerare liksom Magnus Olsson och Abdulla Elyas, två av grundarna bakom taxiappen Careem, som beskrivs som ett Uber i Mellanöstern. Sebastian Bond tror att Careem-grundarnas erfarenheter kan komma väl till pass.

“I och med att de har byggt ett miljardbolag från scratch i mellanöstern på bara några år känns det väldigt bra”, säger han.

Läs mer: Så gick svenskens taxitjänst från uppstickare till miljardbolag i Mellanöstern

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera