Annons

Svensk-amerikanska diabetesappen Glooko tar in 300 miljoner

Anders Sonessons Glooko används redan av 1 miljon diabetespatienter.
Anders Sonessons Glooko används redan av 1 miljon diabetespatienter. Foto: pressbild.
Svensk-amerikanska Glooko tar in 300 miljoner kronor. Diabetesbolaget ska nu stärka sin position på sina marknader och utöka sitt kontor i Göteborg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I fjol slogs Göteborgsbolaget Diasend och Silicon Valley-bolaget Glooko samman för att leverera ett gemensamt tekniksystem för diabetespatienter och deras vårdgivare. Bolaget tog in 70 miljoner i september i fjol och nu växlar det upp ytterligare med en finansieringsrunda på 300 miljoner kronor. Bland investerarna finns bland andra det kanadensiska riskkapitalbolaget Georgian Partners och Samsung Ventures.

”Omsättningen ökar och vi är väldigt tillväxtdrivna. Nu investerar vi för att växa ännu mer, speciellt i Europa, säger Anders Sonesson, tidigare vd på Diasend och ansvarig för expansionen i Europa. 

Tekniklösningar för att förbättra diabetesvården är ett område som får mycket uppmärksamhet av riskkapitalbolagen. Både investmentbolag som Kinnevik och Creandum, samt techjättar som Apple, har investerat i den typen av nischbolag.

Läs även: Därför är hälsa det hetaste området inom tech 

Det numera svensk-amerikanska Glooko är ett av bolagen som gynnas av trenden. 

Att riskkapitalbolagen är så intresserade av just diabetesvård tror Anders Sonesson har att göra med att tekniska hjälpmedel används flitigt av diabetspatienter.

”Det är så himla många uppkopplade prylar, speciellt bland diabetespatienter, och det driver ett behov av bra informationshantering. Det tror jag är en drivkraft för de här investerarna”, säger Anders Sonesson. 

Nu investerar vi för att växa ännu mer, speciellt i Europa.

Glooko utvecklar en lösning som samlar in data från de mest populära glukosmätarna och insulinpumparna och synliggör sedan resultaten i bland annat en app. Den molnbaserade tjänsten gör informationen både lättförståelig för patienten och enkel att analysera för vårdgivarna, enligt Anders Sonesson.  

Med det nya kapitalet hoppas han kunna öka tillväxttakten i Europa.

”USA har varit vår största marknad men vi hoppas att vi kan satsa mer i framför allt Tyskland och Frankrike. Dels för att det finns en bättre förståelse i Frankrike för vad vi försöker göra och därmed har vi en större möjlighet att få mer betalt för det vi gör. De inser nyttan för patienterna”, säger han.  

Läs även: Apple uppges i tysthet satsa på diabetesbekämpning 

Bolaget växer även i länder som Australien, Italien och Finland. Nyligen fick Glooko även godkänt av Saudiarabien för att introducera sin produkt i landet. Men Sverige är fortfarande ett viktigt land och Europakontoret kommer att stanna i Göteborg. 

”Den svenska marknaden har varit väldigt bra på att förstå systemet och det används på nästan alla kliniker i Sverige, speciellt när det gäller typ 1 diabetes. Andra länder tittar ofta på Sverige och anser att den svenska diabetesvården är helt fantastisk i jämförelse med andra länder. Sen har det svenska vårdsystemet ofta ett tak för den här typen av tjänster och budgeten räcker oftast inte till för att utöka utbudet av tjänster ”, säger Anders Sonesson.

Sen har det svenska vårdsystemet ofta ett tak för den här typen av tjänster och budgeten räcker oftast inte till för att utöka utbudet.

Glooko har i dag samarbeten med över 6 000 kliniker och vårdinstanser i 27 länder. Genom dessa partnerskap når Glooko en miljon diabetespatienter. Genom investeringen hoppas Anders Sonesson kunna skala verksamheten ännu mer och börjar med att skala upp kontoret i Göteborg.

”Vi har mycket stora planer för 2018 och kommer att rekrytera fler för att nå våra mål. Nu närmast handlar det om fler utvecklare för att förstärka vårt utvecklingsteam tätt följt av tjänster inom sälj, marknad och kundsupport”, säger han.

Läs även: Kinnevik investerar 112 miljoner i digitalt vårdbolag 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies