Hoppa till innehållet

Svensk terapi-app på export till USA

Kan en trög start i Sverige vändas till succé i USA? Med stöd av Toca Boca-grundaren Björn Jeffery byter terapi-appen Shim kostym och siktar in sig på amerikanska föräldrar. 

Hoa Ly, grundare av Shim som nu byter namn till Enjo.
Hoa Ly, grundare av Shim som nu byter namn till Enjo.Foto: Press

Terapi-appen Shim (NTL) som lanserades för ett drygt år sedan har lockat mängder av unga, kända ängelinvesterare. Men affären har inte riktigt tagit fart i Sverige. 

Nu satsar grundaren Hoa Ly på en helt ny marknad tillsammans med den tidigare Toca Boca-grundaren Björn Jeffery. 

"Det som hänt är att vi har identifierat en ny målgrupp, föräldrar. Vi har tagit in Björn (Jeffery) som medgrundare för att fokusera på det här i USA och lanserar en ny produkt baserat på vår teknik", säger Hoa Ly. 

Shims app bygger på en chatt-bot som användaren kan skriva till och uppmuntras att göra positiva reflektioner. Den nya appen för föräldrar heter Enjo och bygger på samma teknik. Genom att chatt-boten ställer frågor, som vad användarens barn heter, skapas över tid ett personligt samtal. 

"Att bli förälder är en av de största förändringarna som sker i livet. Topparna blir högre och dalarna lägre. Det kan vara tröttsamt, ensamt och frustrerande och vi ser att det är en grupp som skulle ha mycket hjälp av en tjänst som Enjo", säger Hoa Ly.

Läs mer: King-miljardärernas nya fond backar psykologi-app

Sociala medier och smarta telefoner har fått mycket kritik för att bidra till stress och sämre psykisk hälsa. Hoa Ly hoppas att Enjo ska kunna verka som en positiv motkraft. 

"När vi känner oss stressade, oroliga, och nere tar vi ofta till telefonen. Och då hamnar vi lätt i våra sociala flöden. Vi hoppas att folk i en sådan situation ska öppna Enjo istället. Vi är motsatsen till sociala medier; ett personligt samtal med fokus på ditt eget välbefinnande", säger Hoa Ly. 

Till skillnad från många produkter som riktar sig till nyblivna föräldrar riktar sig inte Enjo specifikt till mammor eller pappor utan är könsneutral. 

"För oss är det viktigt att Enjo är för alla föräldrar oavsett kön och familjestruktur. Vi tror att det här är något som alla föräldrar behöver", säger han. 

Hoa Ly jobbar nu tillsammans med Björn Jeffery och resten av teamet för att lansera appen i USA. Från att tidigare ha fokuserat på den svenska marknaden är det nu den amerikanska som gäller. Att olika typer av mindfulness-appar slagit igenom tror Hoa Ly kan öppna upp för Enjo.

"Vi siktar på att komma in i samma våg som mindfulness-apparna. Calm och Headspace är exempel som visat att det fungerar", säger han.  

Enjo är i dagsläget gratis men tanken är att användarna på sikt ska betala för en månadsprenumeration. 

Läs mer: Reapris när Bonnier sålde Toca Boca 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera