Enligt Facebook publicerade Rysslandsbaserade aktörer omkring 80 000 inlägg på det sociala nätverket över en tvåårsperiod i ett försök att påverka amerikansk politik. Omkring 126 miljoner amerikaner kan ha sett inläggen under den tidsperioden. Facebook gav detaljer om spridningen av de ryska inläggen i ett skriftligt vittnesmål som amerikanska kongressledamöter tagit del av.
Läs mer: Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare
Twitter har hittat 2 752 konton som är kopplade till de ryska aktörerna, enligt en källa som tagit del av ett skriftligt vittnesmål från bolaget.
"På sociala medier har man möjligheten att på mikroskopisk nivå rikta in sig med exakt rätt budskap till exakt rätt personer. Det är också lätt att mäta genomslaget med till exempel likes och delningar", säger Dominik Swiecicki, senioranalytiker vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
"Många av budskapen i USA handlade inte om att stödja den ena eller andra kandidaten. Det var mera försök att skapa polarisering i frågor som till exempel homosexuellas rättigheter eller vapenfrågor. Genom att skapa polariseringar i debatten undergräver man demokratin i sig. Det kan man också göra genom att sprida rykten om att valsystemet är hackat eller att rösträkningen är riggad. I det amerikanska valet förekom också uppmaningar att rösta via sms, vilket förstås inte går", fortsätter han.
Läs mer: Alphabets ordförande: Propagandan borde kunna stoppas i realtid
Sverige och USA skiljer sig på vissa avgörande punkter när det gäller den här typen av desinformation. Förtroendet för traditionella medier i USA är lägre än någonsin och allra lägst bland republikanska väljare vilket antas leda till att många litar på skräddarsydda falska nyheter. Den svenska manuella hanteringen av röstsedlarna i Sverige gör det svårt att sprida nyheter om att systemet varit hackat, vilket var vanligt efter det amerikanska valet.
MSB färdigställer just nu en analys av hur hoten, riskerna och sårbarheterna ser ut inför det svenska valet.
"Det är många myndigheter som är inblandade och har ett ansvar. MSB ska utbilda, sprida kunskap och samordna kommunikationen. Analysen ska visa vilka aktörer som är mest sårbara och behöver vårt stöd", säger Dominik Swiecicki som efterlyser mer forskning på området.
"Vi behöver veta hur falska nyheter påverkar folks beteenden. Om påverkan från en främmande makt får folk att rösta på det ena eller andra eller faktiskt får människor att avstå från att rösta."
TT/Di Digital