Hoppa till innehållet

Svenska myndigheter förbereder skydd mot troll

Flera svenska myndigheter förbereder sig för att skydda valet nästa år från utländsk påverkan. Om de ryska trollfabrikerna satsar lika hårt på Sverige som på amerikanska presidentvalet förra året, så kommer fyra miljoner svenskar att drabbas av desinformation.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Enligt Facebook publicerade Rysslandsbaserade aktörer omkring 80 000 inlägg på det sociala nätverket över en tvåårsperiod i ett försök att påverka amerikansk politik. Omkring 126 miljoner amerikaner kan ha sett inläggen under den tidsperioden. Facebook gav detaljer om spridningen av de ryska inläggen i ett skriftligt vittnesmål som amerikanska kongressledamöter tagit del av.

Läs mer: Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare

Twitter har hittat 2 752 konton som är kopplade till de ryska aktörerna, enligt en källa som tagit del av ett skriftligt vittnesmål från bolaget.

"På sociala medier har man möjligheten att på mikroskopisk nivå rikta in sig med exakt rätt budskap till exakt rätt personer. Det är också lätt att mäta genomslaget med till exempel likes och delningar", säger Dominik Swiecicki, senioranalytiker vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

"Många av budskapen i USA handlade inte om att stödja den ena eller andra kandidaten. Det var mera försök att skapa polarisering i frågor som till exempel homosexuellas rättigheter eller vapenfrågor. Genom att skapa polariseringar i debatten undergräver man demokratin i sig. Det kan man också göra genom att sprida rykten om att valsystemet är hackat eller att rösträkningen är riggad. I det amerikanska valet förekom också uppmaningar att rösta via sms, vilket förstås inte går", fortsätter han.

Läs mer: Alphabets ordförande: Propagandan borde kunna stoppas i realtid

Sverige och USA skiljer sig på vissa avgörande punkter när det gäller den här typen av desinformation. Förtroendet för traditionella medier i USA är lägre än någonsin och allra lägst bland republikanska väljare vilket antas leda till att många litar på skräddarsydda falska nyheter. Den svenska manuella hanteringen av röstsedlarna i Sverige gör det svårt att sprida nyheter om att systemet varit hackat, vilket var vanligt efter det amerikanska valet.

MSB färdigställer just nu en analys av hur hoten, riskerna och sårbarheterna ser ut inför det svenska valet.

"Det är många myndigheter som är inblandade och har ett ansvar. MSB ska utbilda, sprida kunskap och samordna kommunikationen. Analysen ska visa vilka aktörer som är mest sårbara och behöver vårt stöd", säger Dominik Swiecicki som efterlyser mer forskning på området.

"Vi behöver veta hur falska nyheter påverkar folks beteenden. Om påverkan från en främmande makt får folk att rösta på det ena eller andra eller faktiskt får människor att avstå från att rösta."

TT/Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera