Hoppa till innehållet

Svenska succéspelet Candy Crush vänder trenden – putsar miljardvinsten

Den svenska Candy Crush-skaparen King – som numera ägs av amerikanska Activision Blizzard – har länge tampats med sjunkande användartal, vikande intäkter och försämrad lönsamhet. Årets andra kvartal innebar dock ett positivt trendbrott.

Kings medgrundare Sebastian Knutsson och en tidig version av spelet Candy Crush.
Kings medgrundare Sebastian Knutsson och en tidig version av spelet Candy Crush.Foto: Di och TT.

Den svenska spelutvecklaren King ligger bakom mobilspelet Candy Crush, som blev en omedelbar succé över hela världen vid lanseringen 2012. 

Fyra år senare köptes bolaget ut från New York-börsen av den amerikanska speljätten Activision Blizzard för hela 50 miljarder kronor.

Bolaget har fortsatt att vara en kassako för sin nya ägare. 

Men under de senaste åren har King samtidigt tampats med sjunkande användartal, vikande intäkter och försämrad lönsamhet.

Årets andra kvartal, som präglades av coronapandemin, innebar dock ett finansiellt trendbrott för King. De totala intäkterna steg med 11 procent på årsbasis till 553 miljoner dollar, eller 4,8 miljarder kronor.

Kings affärsmodell är ”freemium”, precis som Spotify, det det är gratis att ladda ned spelen tack vare annonsintäkter. Användarna kan sedan få tillgång till ytterligare funktioner genom tilläggsköp i appen.

Många företag har under 2020 valt att minska sin marknadsföringsbudget och kapa kostnader. Ändå uppger King att annonsintäkterna växte med 50 procent på årsbasis under det andra kvartalet.

Precis som många andra spelutvecklare har King historiskt haft höga rörelsemarginaler. De behöver betydligt färre anställda för att skapa lika stora värden som i den traditionella industrin, och stora delar av kostnaderna utgörs av ersättningar till personal.

I dag har King-koncernen cirka 2 000 anställda vid elva kontor runtom i världen, till exempel i Barcelona, Berlin, San Francisco och New York. 

Runt 700 av dessa finns i Sverige. Bolaget är i färd med att flytta sitt kontor i Stockholm till det toppmoderna Sergelhuset, som tidigare hushöll delar av SEB, med 11 500 kvadratmeter stora lokaler. 

Kings rörelsemarginal skrevs till 38 procent under det andra kvartalet, en förbättring med 4 procentenheter på årsbasis.

I reda pengar landade rörelsevinsten på 212 miljoner dollar, drygt 1,8 miljarder kronor. Det är en förbättring med drygt 350 miljoner kronor i jämförelse med andra kvartalet 2019. 

Läs mer: Så går det för svenska miljardspelet Candy Crush under coronakrisen 

Under coronapandemin, då många länder införde tvingande eller frivilliga karantäner, ökade det generella intresset för spel runtom i världen.

Candy Crush kapitaliserade inledningsvis kraftigt på efterfrågan och växte sina aktiva användare till 273 miljoner under årets första tre månader.

Men under det andra kvartalet föll antalet spelare tillbaka med 2 miljoner, visar Activison Blizzards rapport, till totalt 271 miljoner. Men det motsvarar ändå en ökning med 5 procent på årsbasis.

Användarsiffrorna för Candy Crush har dock varit på väg nedåt en längre tid. Sedan 2015 har antalet spelare som är inne varje månad sjunkit från toppnoteringen 550 miljoner.

Bolaget grundades redan 2003 av fyra svenskar, däribland den kreativa chefen Sebastian Knutsson som fortfarande basar över utvecklingen av spelen, och två britter.

Läs mer: King vill inte betala 130 miljoner till Skatteverket 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera