Hoppa till innehållet

Svenska teknikprofilen blir chef över Legos investeringar – sitter i Kinneviks styrelse

Under flera års tid ledde Cecilia Qvist Spotifys expansion runt om i världen. Nu blir hon chef över den danska Legokoncernens investeringsgren, vid sidan om sin styrelseplats i Kinnevik.

Ett konstverk i Lego vid koncernens huvudkontor i danska Billund. Till höger: Cecilia Qvist.
Ett konstverk i Lego vid koncernens huvudkontor i danska Billund. Till höger: Cecilia Qvist.Foto: Emil Malmborg och press.

Cecilia Qvist var expansionschef på Spotify i tre år, fram till augusti 2020 då hon lämnade ledningsgruppen och i stället utsågs till senior rådgivare. I dag har den svenska streamingjätten 345 miljoner användare i 170 länder.

Efter tiden på Spotify såg Cecilia Qvist ut att bli styrelseproffs, i fjol valdes hon in som ledamot i Kinnevik. Men nu har hon hittat ett nytt jobb som ny chef över Lego Ventures, den danska Legokoncernens investeringsgren.

”Att utforska kopplingarna mellan lärande, kreativitet och 'digital lek' genom att arbeta med innovationer som kommer forma framtiden känns väldigt spännande”, kommenterar Cecilia Qvist.

Läs mer: Blytunga namn i Kinneviks styrelse – Stenbecks mix säkrar makten

Lego Ventures startades 2018 och har kontor i Europa, Asien och amerikanska Silicon Valley. De har hittills investerat i tolv bolag som tagit fram digitala produkter och tjänster inom lärande, lek och spel.

Annars är leksakskoncernen främst känd för sitt fysiska byggsystem Lego som blivit en världssuccé. De ökade under 2020 sin omsättning med 13 procent till nästan 60 miljarder kronor, med en rörelsevinst om nästan 18 miljarder kronor. Bolaget är fortfarande majoritetsägt av grundarfamiljen Kristiansen.

Lego Ventures är bland annat delägare i svenskan Paulina Olssons bolag Peppy Pals, som gör appar, böcker och filmer för att utveckla barns sociala förmåga och förebygga mobbning. 

Läs mer: Paulina Olsson tar sitt Peppy Pals över Atlanten 

De har, enligt egen utsago, både möjlighet att investera mindre och större belopp i sina portföljbolag. Utöver kapitalet kan Lego Ventures, genom koncernens över 20 000 anställda, hjälpa portföljbolagen med leverantörskedjor, marknadsföring och produktutveckling. 

”Det råder ingen tvekan om att hon kan ta Legos investeringsverksamhet till nästa nivå”, säger styrelseordföranden Jørgen Vig Knudstorp om rekryteringen av Cecilia Qvist, som tror att hennes erfarenheter från Kina och Indien kommer bli särskilt värdefulla. 

För närvarande har Cecilia Qvist även flera engagemang inom riskkapitalbolaget Nordic Capitals sfär. Hon är ledamot i deras mjukvarubolag Cint CINT -2,71%Dagens utveckling som nyligen gick till börsen, liksom i betalbolaget Trustly som enligt Di:s uppgifter lär noteras i år med en värdering uppemot 100 miljarder kronor. 

Före tiden på Spotify hade Cecilia Qvist arbetat på Ericsson ERIC B +0,03%Dagens utveckling, Swedbank SWED A -0,29%Dagens utveckling och Nasdaq.

Läs mer: Trustly plockar in Spotify-veteranen Cecilia Qvist till styrelsen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera