Svenskgrundade Yubico (NTL) specialiserar sig på it-säkerhetsnycklar och har hittills sålt miljontals av sina produkter till kunder i 160 länder. Sökjätten Google var en av Yubicos första och största kunder och har under flera år gett sina anställda så kallade Yubikeys för att hantera it-säkerheten. De två bolagen har också länge haft ett samarbete för att ta fram en standard för nycklarna.
Nu ska Google dock ta fram egna säkehetsnycklar för marknaden baserat på den standard som är framtagen tillsammans med Yubico. Den nya hårdvaran som Google skriver om i sin blogg kommer att lanseras under namnet Titan Security Key och blir därmed en direkt konkurrent till det svenska startupbolagets produkt.
”Google har hjälpt oss att berätta för världen att det här är den enda lösningen som funkar och det har ett väldigt stort. Att någon som dem kopierar vår lösning är det största erkännandet man kan få”, säger Yubicos vd och medgrundare Stina Ehrensvärd och fortsätter:
”De har däremot bara en liten del av spannet av funktioner som vi har. Och vad Google missade i sin pressrelease var att ge Yubico den kredd som vi förtjänar.”
Förutom standarden som Yubico har tagit fram tillsammans med Google, har det svenska bolaget en rad patent på ytterligare funktioner som förbättrar bolagets produkter, enligt Stina Ehrensvärd.
Och att Googles säkerhetsnyckel kan ses som en "Yubico-dödare" håller inte grundaren med om.
”Det här vad vi gör och vad vi har byggt vår expertis runt. Vi har haft en fantastisk försäljning den senaste veckan. Vi har fått mer PR och fler kunder än vi någonsin haft och det kan vi tacka Google för. Det här året kommer bli fantastiskt för Yubico oavsett vad Google hittar på”, säger Stina Ehrensvärd.
Läs även: Hennes techbolag Yubico omsätter en halv miljard
Yubico har sedan starten 2007 tagit in över 260 miljoner kronor i riskkapital från bland annat det anrika riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz. Säkerhetsbolaget, som har varit vinstdrivande de senaste sex åren, omsatte 232 miljoner kronor under fjolåret och kommer att fördubbla omsättningen under 2018, enligt Stina Ehrensvärd.
Yubicos nästa steg är att lansera en lösning för Iphones, en som Stina Ehrensvärd menar är starkare än Googles konkurrerande produkt. Medan Googles produkt baseras på bluetooth har Yubico valt att satsa på så kallad Near Field Communication (NFC).
”Google är fortfarande vår kund och vår partner. Jag vet inte hur det kommer att ändras framöver eftersom jag inte vet om de kommer att lyckas. Än så länge har de ingen produkt att sälja”, säger Stina Ehrensvärd.