CES 2018 är ett gigantiskt spektakel som svämmar över av mer eller mindre fantasifulla prylar. Samtidigt har it-branschen på senare tid fått allt mer kritik för att inte ta tillräckligt stort samhällsansvar.
Andreas Vural, grundare av Yevo Labs och mannen bakom de färgglada hörlurarna Happy Plugs, fick för ett par år sedan upp ögonen för den skrämmande statistiken att 500 000 människor, en varje minut, dödas varje år i skjutningar. Den svenska organisationen IM har tagit fram ett material, Humanium, som tillverkas av beslagtagna och återvunna illegala vapen i Sydamerika. Nu lanserar Yevo en version av sina trådlösa lurar där bland annat förpackningen, som också fungerar som laddare, är gjord av Humanium.
Läs mer: Svenska hörlursbolaget Earin köps av Will.i.am
”Det är världens mest värdefulla material, eftersom det inte går att sätta ett värde på ett människoliv. Vi är den första produkten som tillverkas med materialet, det kanske gör att fler får upp ögonen för den här frågan”, säger Andreas Vural.
Lurarna kostar nästan 5 000 kronor, dubbelt så mycket som vanliga, men hälften av pengarna går tillbaka till IM.
"Det gör att de kan köpa fler vapen och få bort dem från gatorna. Vi tar något väldigt negativt och skapar något positivt”, säger Andreas Vural.
Vapenfrågan är brännande aktuell just i Las Vegas, där 58 människor dödades i masskjutningen förra hösten.
Andreas Vural säger att Yevo fått positiva reaktioner från de stora varuhus i världen som är Yevos viktigaste kunder. Och initiativet har också uppmärksammats av en lång rad internationella medier.
Den amerikanska it-sajten CNET kallade hörlurarna den mest annorlunda och intressanta produkten som visats på CES på flera år. Fox News utnämnde Yevo Labs till en av de fem hetaste prylarna på årets mässa.
Läs mer från CES: Techjättarna vill sätta mikrofoner i ditt badrum
Andreas Vural tror att samhällsansvar och hållbarhet kommer att bli allt viktigare även inom konsumentelektronik.
”I vår bransch kommer alla produkter se likadana ut, fungera ungefär likadant och kosta lika mycket. För att skilja ut sig måste man erbjuda mer”, säger Andreas Vural.
Han menar att det inte minst gäller för att nå yngre konsumenter, som har högre krav på miljövänlighet och allt material i en produkt ska kunna spåras.
”Att ladda produkterna med värderingar och ett större syfte blir nyckeln för att bygga varumärke i framtiden”, tror Andreas Vural
Sedan starten 2011 har Yevo Labs växt snabbt och hörlurarna säljs i dag i över 70 länder. 2016 omsatte bolaget 115 miljoner kronor.
Läs mer från CES: Toyota satsar på självkörande bussar – i samarbete med Pizza Hut och Amazon