Hoppa till innehållet

Svenskgrundade Silicon Valley-bolaget Verbling köps upp

Edtech-bolaget Busuu köper språktjänsten Verbling för en okänd summa. ”Vi har offrat mycket blod, svett och tårar, men det var det värt i slutändan”, säger medgrundaren Gustav Rydstedt.

Mikael Bernstein, medgrundare och vd för Verbling (till vänster) med Busuus vd och medgrundare Bernhard Niesner och Verblings tekniska chef och medgrundare Gustav Rydstedt.
Mikael Bernstein, medgrundare och vd för Verbling (till vänster) med Busuus vd och medgrundare Bernhard Niesner och Verblings tekniska chef och medgrundare Gustav Rydstedt.

(Di Digital/Silicon Valley) En språktjänst köper upp en annan. Den Londonbaserade språkappen Busuu betalar ett tvåsiffrigt miljonbelopp i dollar för videospråktjänsten Verbling – startad av tre svenska Stanford-studenter i Silicon Valley 2011.

”Känslan är en blandning av glädje och stolthet. Tillsammans med Busuu kommer vi inte bara kunna fortsätta växa vår tjänst, utan även utveckla nya gemensamma produkter med vår egen teknik, säger Gustav Rydstedt, medgrundare och teknisk chef på Verbling.

Hur stor affär det handlar om vill man inte avslöja, men Gustav Rydstedt säger att han är nöjd.

Verblings tjänst kommer att få leva vidare och teamet på tio personer går till Busuus kontor i London och Madrid, medan San Francisco-kontoret stängs ner. 

Gustav Rydstedt tycker att bolagen kompletterar varandra, då Verbling är en livetjänst för språklektioner medan Busuu är ett digitalt verktyg för självstudier.

”Därför var vi öppna för starta en diskussion om uppköp med Busuu, och när vi lärde känna teamet där kändes det ännu mer naturligt. 1 + 1 = 3”, säger Gustav Rydstedt.

Hur det går för Verbling ekonomiskt är inget han kan dela med sig av, men Busuu har över 100 miljoner användare globalt och räknar med att omsätta 40 miljoner dollar i år.

Gustaf Rydstedt beskriver resan med Verbling som häftig, lärorik och utmanande. Bolaget var med i den prestigefyllda Silicon Valley-acceleratorn Y Combinator 2011 och efter det öppnades många dörrar. Grundarna Mikael Bernstein, Gustav Rydstedt och medgrundaren Jake Jolis, som lämnade Verbling för riskkapitalvärlden, lyckades få med sig flera investerare – som Draper Fisher Jurvetson och Bullpen Capital – på tåget och tog totalt in runt 40 miljoner kronor.

”Vi har fått chansen att påverka mångas liv positivt under åren och har skapat jobb för tiotusentals lärare i alla världens hörn. Att lära sig ett nytt språk är livsviktigt för många, det är inte bara en hobby”, säger Gustav Rydstedt.

2016 skrev Di Digital att Verbling använts av en miljon människor och sedan dess har tjänsten växt stadigt, säger han. Men hur många användare man har haft fram tills nu är ingen officiell siffra i samband med affären.

Läs också: Språktjänsten Verbling når miljonstrecket

Över 10 000 språklärare undervisar live via Verbling i dag på 60 språk, och tjänsten används av både privatpersoner och företag som erbjuder sina anställda språkundervisning.

”Vi har hjälpt elever att komma vidare i sina karriärer, klara sin skolgång eller helt enkelt förstå sin partner bättre. Vi har offrat mycket blod, svett och tårar för dem och det finns nog knappt några droppar kvar, men det var det värt i slutändan”, säger Gustav Rydstedt.

Läs mer: ”Silicon Valley håller på att implodera av sin egen framgång”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera