Epidemic Sounds vd Oscar Höglund sitter tillbakalutad i en överdimensionerad fåtölj i svart sammet. Den är en del av den noga planerade inredningen på det nya kontoret – det andra i Stockholm – som han beskriver som ”rock'n'roll möter ambitiöst techbolag”. Två timmar innan Di Digital kommer på besök har sex porslinsjaguarer anlänt, och står nu utspridda i lokalen i Fatburen på Södermalm i Stockholm. Musikbolaget flyttar därmed in i ett kvarter tätt på spelentreprenörer. Bland annat återfinns Fatshark, EA Games, Epic Games och svenska Dice, Paradox Interactive och Avalanche Studios i närheten.
De nyöppnade lokalerna är ett exempel som vittnar om den snabba tillväxt bolaget sett de senaste åren. Mellan 2017 och 2018 har Epidemic Sound mer än fördubblat intäkterna, från 100 till 234 miljoner kronor. Personalstyrkan i Stockholm har även den växt från 100 till 260 anställda inom loppet av 1,5 år.
Läs mer: Ljuv musik för EQT EQT +1,83%Dagens utveckling-bolaget – miljonerna strömmar in
Epidemic Sound grundades i Stockholm 2009 och säljer musiklicenser till olika målgrupper. Privatpersoner, företag, offentliga platser som restauranger samt caféer och streamingtjänster som Spotify, Apple och Tencent köpa in musik för att använda den via Epidemic Sound.
Ett år stod Björn Gustafsson och Bill Skarsgård i dörren. Vi var tvungna att säga nej – det var redan för många inne.
Det nya kontoret är 1240 kvadratmeter stort, och byggt med företagets utvecklare i åtanke. Stora tv-skärmar och rätt utrustning ska dessutom hjälpa de olika kontoren att känna en samhörighet – trots att de numera är utspridda över åtta länder.
”Vi har en utrustning som gör att vi kan ha 'face to face-möten' i hela världen med alla våra medarbetare, med exceptionellt bra bild och ljud. Det är viktigt att investera i teknik som gör att man känner en delaktighet”, säger Oscar Höglund.
De senaste årens tillväxt ställer också högre krav på Epidemic Sound som arbetsgivare.
”Det kan skilja tio gånger om mellan den duktigaste utvecklaren kontra den näst mest duktiga. Därför är det viktigt för oss att fortsätta satsa på företagskulturen. Nu när vi har växt mycket har vi börjat få ansökningar som jobbar på techjättar och är beredda att omlokalisera till Sverige”, säger Oscar Höglund.
Som en del av det arbetet har man också hanplockat Maria Waddington från Readly, som ska ansvara för att bibehålla kulturen på bolaget samtidigt som man växer. Här har Epidemic Sound delvis inspirerats av Airbnb.
”Vi får väldigt många ansökningar per tjänst. Det tror jag har att göra med ett starkt varumärke som arbetsgivare. Det handlar om hur vi beter oss mot varandra, hur vi presenterar det, att de tror på affärsmodellen, utmaningarna framåt och hur kontoret ser ut”, säger hon.
Läs mer: Ny undersökning: Här vill studenterna jobba
Faktum är att fokuset på inredningen var en av de första taktiker Epidemic Sound tog till när de började rekrytera för tio år sedan.
”Vi tog in väldigt lite riskkapital i början. När vi inte hade tillgång till så mycket pengar fick vi vara kreativa. Hur kan vi jobba för att attrahera folk? Vilka alternativ har vi? Att se till att skapa ett kontor som känns som ett vardagsrum var en sådan grej som vi kunde göra”, säger Oscar Höglund.
För att måla upp bilden av Epidemic Sound som ett spännande bolag drog de tidigt igång en årlig fest där även utomstående bjöds in.
”I början var vi en liten skara. Förra året tror jag att vi var runt 2500 personer. Ett år stod Björn Gustafsson och Bill Skarsgård i dörren. Vi var tvungna att säga nej – det var redan för många inne”, säger Oscar Höglund och tillägger:
”I början handlade mycket om att bygga soppa på en spik.”
Läs mer: Facket: ”Techbolagen är en pensionsfälla”
En annan budget-manöver bolaget gjorde var att samla in gamla lastpallar från SJ, som de sedan byggde en scen av på mitten av kontoret. Numera återfinns scenen på varje Epidemic Sound-kontor i världen, med tillhörande instrument. Den har däremot inte kommit på plats än, när Di Digital kommer på besök.
Blir man inte irriterad om en kollega sätter sig och spelar trummor mitt i arbetet?
”Nej. Man brinner för musik här. Någon kan sitta och jamma i ett hörn”, säger Maria Waddington.
”Vi subventionerar ljuddämpande hörlurar”, säger Oscar Höglund.
Att bolaget älskar musik råder ingen tvekan om. Förutom att pryda väggarna med albumomslagen till deras egna artister spelar varje toalett musik utifrån en specifik musikgenre.
Epidemic Sound har tidigare sagt att man väntas nå lönsamhet 2019, men har sedan skjutit upp målet till 2020 för att prioritera tillväxt. Den siffran ser än en gång ut att suddas ut även nästa år.
”Om vi inte hade en affärsmodell som var lönsam hade jag inte kunnat sova på natten. Nu fortsätter vi att driva på tillväxten, och sedan när vi drar ner på den takten kommer lönsamheten att komma som ett brev på posten.”
Expansionen har uppenbarligen ett högt pris. Den senaste årsredovisningen vittnar om att bolaget ökat sina förluster betydligt, från 17 till 67 Mkr under 2018, som var ett förlängt räkenskapsår på 13 månader.
Läs mer: Tolv nya miljardbolag inom svensk tech
I januari siktar man på att slå upp bolagets första kontor i Asien, i Sydkorea. Därefter ska expansionstakten lugna ned sig, säger Oscar Höglund. Fokus blir fortsatt att skala de fyra benen som affärsmodellen står på.
”Digitaliseringen demokratiserar musiken. Tidigare har bara en handfull människor och radiokanaler bestämt vad som ansetts bra. Nu, med digitaliseringen, kan vem som helst som hör en bra låt i ett videoklipp eller tv-program genast följa och lyssna på artisten via olika streamingplattformar. Vi märker att allt fler av våra artister växer på detta sätt, och det är en trend som vi spår växa i framtiden”, säger han.