Hoppa till innehållet

Test: Så bra är svenska Google home

Först kom Googles svenska röstassistent på mobilen. Nu lanseras den smarta högtalaren Google Home på svenska som definitivt lyckas bättre med sin uppgift, skriver Mimi Billing som testat den. 

Google Home släpps på svenska och Di Digitals Mimi Billing har testat den.
Google Home släpps på svenska och Di Digitals Mimi Billing har testat den.

Sedan Googles röstassistent rullades ut på svenska i mitten av augusti har den sannolikt inte förändrat alltför många svenskars liv. Det har visat sig att röstassistenter säkert kan räkna ut svåra matematiska formler men att faktiskt ta fram den informationen man är ute efter har visat sig betydligt svårare, både för Apples Siri och Google assistent.

Som den otåliga person jag är var det därför med viss bävan jag tog mig an att testa Google Home som lanseras på svenska under onsdagen. Skulle jag bli besviken? I slutändan handlar det kanske framför allt att hålla förväntningarna i schack. 

Inför testet berättade Googles produktchef Chris Chan att det var just möjligheten att sätta på musik genom att använda rösten som hade fått honom på fall. Men hur svårt är det att sätta på Spotify? 

Chris Chan är produktchef på Google.
Chris Chan är produktchef på Google.Foto: Banfa Jawla

Som ett första test gör jag just det och den svarar ”jag sätter på lite musik från Spotify". Vad kommer den att välja tänker jag lite oroligt men den fortsätter från min senaste lista så inget problem. Men än är jag inte såld. 

Under en helg har den fått dra dåliga skämt för mig, den har fått tända och släcka lampor, den har gett mig de senaste nyheterna från Ekot och jag och den har kämpat att hitta rätt ljudnivå genom att jag instruerar den med "höj 50 procent”, ”sänk 25 procent”, ”höj 10 procent”. 

Till skillnad från när man höjer och sänker volym och ljusstyrka manuellt gör högtalaren mig varse om min obeslutsamhet och hur kinkig jag är. Ett stygn av dåligt samvete kommer över mig och jag hör mig slänga ur mig ett tack. Däremot tror jag inte att den hörde det eftersom den (vad jag tror i alla fall) stänger av sitt lyssnande så fort den är klar med uppgiften. 

Läs även: ”Därför borde Googles svenska röstassistent inte lämnat teststadiet” 

Kanske är det just för att det faktiskt är en högtalare och inte en röst inne i min oerhört mycket smartare mobil som gör mig mer förlåtande trots de återkommande ”Nu vet jag inte hur jag ska hjälpa dig, men jag lär mig hela tiden”. Kanske är det för att den uppger att den inte förstår istället för att ge mig något helt annat som röstassistenten på mobilen ofta gör eller för att jag, som man med ett barn, förväntar sig att den ska misslyckas.

Under måndagen fick min nya vän sitt viktigaste och spontanaste uppdrag. När jag hade slängt spaghetti i kokande vatten insåg jag att min mobil var i ett annat rum. Jag skriker till den smarta högtalaren "Hej google, sätt en timer på 9 minuter". 

Efter vad som känns som en evighet, ber jag den att uppge hur långt det är kvar på timern. ”35 sekunder”, svarar den. 

Ibland hör jag att folk ifrågasätter behovet av en smart högtalare när man ändå har mobilen. Enligt produktchefen Chris Chan är det två helt olika saker – den ena är personlig för användaren, den andra delar man. 

”Inom 5 till 20 år tror vi att det kommer att finnas en plats för delade teknikupplevelser. TV är ett bra exempel på det. Det finns något speciellt med dessa. Och Google home är inte bara en hårdvara utan mjukvara integrerad i en hårdvara som blir bättre och bättre ju fler frågor vi ställer och ju mer vi använder den”, säger Chris Chan. 

Jag kan bara hoppas att den och jag snart kan förstå varandra lite bättre. Och trots att den är lite osmart så förgyller den ändå min vardag. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera