Hoppa till innehållet

THQ Nordic köper spelutvecklare för 75 miljoner

Spelbolaget THQ Nordic köper spelstudion Experiment 101. Säljare är grundaren Stefan Ljungqvist och Goodbye Kansas-gruppen. Prislappen visar 75,3 miljoner kronor.

Lars WIngefors, vd för THQ Nordic. Foto: Andreas Reichenberg.
Lars WIngefors, vd för THQ Nordic. Foto: Andreas Reichenberg.

Miljardären Lars Wingefors THQ Nordic fortsätter sin shoppingrunda i spelutvecklarvärlden.

Experiment 101 blir bolagets femte helägda studio. Så sent som i slutet av augusti tog bolaget över Skövdebaserade Pieces Interactive och äger även studior i Tyskland och USA. 

”Vi såg en stor potential i Experiment 101 och Biomutant under Stefan Ljungqvists ledning, redan när spelet började utvecklas 2016. Efter det positiva mottagandet av Biomutant när det presenterades på Gamescom 2017 är vi väldigt glada att ha fått möjlighet att förvärva Experiment 101 och Biomutant”, säger Lars Wingefors i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Wingefors spelbolag ökar vinsten med 50 procent

Med köpet befäster THQ Nordic sin position som Sveriges näst största spelutvecklare på börsen, efter Paradox Interactive, med ett marknadsvärde på nära 6 miljarder kronor. Lars Wingefors äger 50 procent av bolaget vilket gör honom till en av Sveriges spelmiljardärer.

”Jag är övertygad om att 2018 kommer bli vårt mest spännande år hittills”, sa Lars Wingefors i samband med kvartalsrapporten tidigare i veckan.

THQ Nordic omsatte 84,7 Mkr under tredje kvartalet i år och gjorde ett rörelseresultat på 34,6 Mkr, en ökning med 36 procent jämfört med samma period i fjol.

Läs mer: THQ Nordic tar in 600 miljoner till förvärv

Bolaget gjorde i början av hösten en så kallad riktad nyemission till svenska och internationella investerare. Nära 600 Mkr togs in i den rundan. Pengar som nu uppenbarligen sätts i arbete.

Goodbye Kansas-gruppen gick in som hälftenägare när Experiment 101 startades för bara två och ett halvt år sedan. Grundaren Stefan Ljungqvist har ett förflutet inom Avalanche Studios och var en av de drivande bakom spel som Just Cause och Mad Max.

Nu jobbar studions 17 anställda med Biomutant. Det är ett actionäventyrsspel – en kung fu-fabel med inspiration från Zelda och Mad Max – som ska släppas 2018. I samband med förhandsvisningen vid spelmässan Gamescom i Köln i somras fick spelet stor uppmärksamhet och hyllades av såväl branschpress som andra spelutvecklare.

”Vårt mål är att bygga upp Biomutant till ett av våra viktigaste varumärken. Rekryteringen av Stefan Ljungqvist och hans talangfulla medarbetare tillför en väldig styrka till THQ Nordic. Förutom att fortsätta att leda utvecklingen av Biomutant kommer Stefan att vara involverad i strategifrågor, framtida förvärv och ytterligare spelutvecklingsprojekt”, säger Lars Wingefors. 

Läs mer: THQ Nordic köper den svenska utvecklingsstudion Pieces Interactive

Den nu aktuella affären låg i korten redan när THQ Nordic tecknade förläggaravtal för Biomutant i februari i år.

Goodbye Kansas-gruppen gör visuella effekter och digital animation för film och tv samt reklam- och spelbranschen. Underhållningskoncernen har efter de senaste åren investerat i ett flertal spelutvecklare och har i sin studioportfölj bland annat Fall Damage, som startades av fyra veteraner från Dice.

”Vi säljer inte för att vi behöver pengar utan för att det är en bra affär som ger ytterligare förutsättningar för oss framåt. Det är en win-win-win om man ska uttrycka sig med en floskel”, säger Peter Levin vd för Goodbye Kansas Holding.

Han medger dock att det varit känslomässigt aningen svårt att sälja redan nu.

”Det är lite tidigt ur mitt perspektiv, men i vår lilla värld är det mycket pengar efter att ha varit delägare i bara 30 månader. Allt har en prislapp och vi har inte ändrat vår strategi att investera i små spelutvecklare.”

Nya affärer kommer att ske det närmaste året.

”Vi förhandlar redan med flera mindre studior”, säger Peter Levin.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera